Sjøens David
Color Magic (bildet) og Color Fantasy er verdens største ”cruiseskip med bildekk”.
...og Goliat
De aller fleste av oss må ha reist med båt fra Oslo til Kiel. Trofast og i storm og stille har Kiel-fergene trafikkert denne ruten helt fra starten i 1961 og til i dag. Større og større er båtene blitt og med størrelsen har graden av komfort ombord økt proporsjonalt.
Selv om dagens Kiel-ferger kan sammenlignes med flytende luksushoteller, var heller ikke Kronprins Harald anno 1961 på den tiden for noen smågutt å regne. Vakre linjer, bra komfort og gode sjøegenskaper, skulle vise seg å gi ruten mellom Oslo og Kiel et meget godt renommé - et renommé Color Line på ingen måte har gjort til skamme. Når vi også kan fortelle at Ragnar Aalvik fra Ski har vært kaptein på alle de tre Kronprins Harald-båtene - ja, da blir det ekstra spennende og i tillegg hyggelig lokalstoff!
Alfred Hitchcock på tur med Koronprins Harald.
Spennende kan det også være å foreta en liten sammenligning mellom 1961 og 2008 tonnasje - en liten sammenligning mellom 7.000-tonneren Kronprins Harald I og 74.000-tonneren Color Magic. Selv om navnebetegnelsene ”Harald og Ragnhild” etter hvert kanskje forsvinner, vil de gamle båtene og de nye Color-båtene alltid ha en ting til felles; De er ”Kiel-ferger”!
Bilde fra broa på den første Kronprins Harald. I forgrunnen kaptein Ragnar Aalvik.
I mange år hadde skipsreder Anders Jahre i Sandefjord hatt en drøm om å drive passasjerfergetrafikk. Problemet var at han aldri hadde hatt midler til et så omfattende prosjekt. Men når kontantbeholdningen endelig var stor nok, tok det ikke lang tid før han søkte om konsesjon. Det fikk han, og Anders Jahres rederi eller Jahre Line - Cruiselinjen Oslo - Kiel var en realitet. Skipene på ruten fikk navnene Kronprins Harald og Prinsesse Ragnhild. Denne navnetradisjonen ble holdt i hevd fra starten i 1961 helt frem til desember 2004 da kjempeskipet M/S Color Fantasy avløste M/S Prinsesse Ragnhild II/III og nå aller sist da søsterskipet M/S Color Magic avløste det siste av skipene i Kronprins Harald-rekken. ”Den siste Harald” ble solgt til selskapet Irish Ferries og har siden oktober 2007 seilt mellom Irland og Frankrike. Prinsesse Ragnhild traffikerer nå ruten mellom Oslo og Hirtshals i Danmark.
Da Anders Jahre i 1961 etablerte fergelinjen Oslo - Kiel, manglet det ikke på kritiske og advarende røster. Men fergelinjen til Tyskland skulle raskt vise seg å bli en suksess innen passasjertrafikken. Allerede tre måneder etter første seiling med Kronprins Harald, hadde omkring 25.000 passasjerer reist med skipet.
I 2005 ble Kronprins Harald eller M/S Medousa som den nå het, tauet til Aliaga i Tyrkia for hugging.
Et langt liv på de syv hav
De første fem årene seilte Kronprins Harald ruten alene. Derfor var vekstpotensialet, spesielt for godstransporten, relativt begrenset. Så, i 1966, kom Prinsesse Ragnhild I og etter 12 år ble den første ”Harald”, som skipet etter hvert ble kalt på folkemunne, solgt til et rederi i Vietnam. Kaptein Aalvik, Ski-gutten som altså var skipets første kaptein, kan til Follo Avis fortelle at han raskt forsto at vietnameserne neppe ville greie å bringe skuta trygt til Vietnam. Derfor ble man enige om at han og noen til fra det norske mannskapet måtte hjelpe de nye eierne med å få båten til ny hjemmehavn. Båten hadde senere en rekke eiere og ble i 2005, i meget forkommen stand, tauet til Aliaga i Tyrkia for hugging.
Verdens største ”cruiseskip med bildekk”
Color Group ASA (tidligere Colorline ASA) ble etablert i 1990, og er morselskapet til Color Line. Men selskapets historie representerer mer enn hundre års uavbrutt linjetrafikk mellom Norge og kontinentet. Selskapet ble etablert med utgangspunkt i de to Kosmos-selskapene Jahre Line og Norway Line. Samme år overtok selskapet fergeaktivitetene i Fred. Olsen Lines. Dermed styrket Color Line sin strategiske posisjon og utvidet sin virksomhet betydelig. Senere på 1990-tallet bidro konsernet ytterligere konsolidering av det norske cruisefergemarkedet med overtagelsen av virksomheten til Larvik Line (1996) og Scandi Line (1998).
Restauranten akterut på Color Magic.
I de senere årene har Color Line styrket sin markedsposisjon vesentlig, blant annet gjennom lanseringen av M/S Color Fantasy og M/S Color Magic, et nyskapende skipskonsept som kombinerer cruiseskipets høye standard med konferansefasiliteter og frakt av personbilder og gods. Color Magic er i grove trekk en kopi av Color Fantasy, dog med noen små forandringer innvendig.
|