FollAvis SN

Tekst/foto: Roald Smedbakken

Rover P5 3500-middelklassens Rolls Royce

2
Tung og solid, med sjarm fra ”de gode gamle dager” i typisk engelsk mørk grønn farge.

1
Bakfra ser man tydelig den coupépregede formen.

3
Instrumentpanelet er typisk engelsk, i polstret skinn og treverk. Alle instrumentene er samlet foran føreren unntatt klokken, som er plassert helt ute til høyre ved passasjerdøren.

4
I midtarmlenet bak finnes et sammenleggbart serveringsbord med 2 koppholdere. Ikke hverdagskost i 1971. Beinplassen er det heller ikke noe å si på.


Historien om Rover er over 100 år og veksler mellom suksesser og fadeser. Vi har fått lov til å ta et velholdt eksemplar av suksessene i nærmere øyesyn. Oppegårdmannen Reidar Jensen er pensjonist og en ekte veteranbilentusiast som elsker å ”mekke” og kjøre klassiske biler. Hans 1971 modell Rover 3,5 liter er nettopp sluppet ut av vinterdvalen og er klar for sommerens klassikertreff og turer. Men vi starter med litt Rover-historie:

Rovers historie startet i Coventry, England i 1902. Det hele begynte egentlig i 1877 da sykkelprodusenten John Starley og sykkelentusiasten William Sutton slo seg sammen for å produsere både 2- og 3 hjuls- sykler. Etter hvert så John Starley at sykkelen var en enkel, lettvint og frigjørende form for transport som tillot folk å ferdes rundt på en ukomplisert og billig måte. I 1884 fikk alle syklene fra fabrikken navnet ”Rover” som betyr omstreifer.
En standard for sykler ble satt i 1885 da Starley konstruerte The Rover Safety Bicycle som ble en umiddelbar suksess med en konstruksjon som etter hvert ble, og fortsatt er, standarden for alle sykler. Det ble også eksperimentert med batteridrevne modeller- men batterikapasiteten var for dårlig, noe som fortsatt er et hinder for liknende løsninger selv i våre dager.
Etter denne suksessen besluttet man i 1901 å bygge en motorsykkel med en motor på 2,5 hestekrefter. Den fikk navnet ”The Imperial Rover” . Året etter ble det besluttet å bygge en bil med hjelp av en ekspert fra Daimler – Edmund Lewis. Prototypen var klar etter kun 6 måneders arbeid. Den var en 2 seters coach med en motor på 8 hk. I 1904 var modellen klar for salg til en pris av 200 pund. Året etter ble en mindre modell lansert til enda lavere pris. Dette var den spede starten på et bileventyr som foreløpig endte i 2005 etter over 100 år med opp- og nedturer. Nå har kinesere overtatt restene. Produksjonen av de terrenggående SUVmodellene Range Rover, Discovery, Defender og Freelander går for fullt, og har ikke lenger noe med Rover personbiler å gjøre.
Veteranbilentusiast Reidar Jensen fra Kolbotn, er stolt eier av en Rover 3,5 ltr. Coupe P5 fra 1971 som vel var den mest luksuriøse modellen Rover noen gang laget. Modellen ble lansert i 1958 og var en kvalitetsbil i beste engelsk tradisjon. Den fikk tilnavnet ”poor mans Rolls Royce”, men tidligere statsminister Margaret Thatcher skal ha vært eier av en Rover P5 i en lengre periode.

«En fullrestaurert, grønn 4 dørs Rover P2 fra 1939, med soltak står også i garasjen og venter på å få rulle ut i sommersolen»

5
Rover P2 fra 1939 er et klenodium og sjelden å se i Norge. Da Reidar Jensen kjøpte bilen var den stort sett ferdig oppusset utvendig, innvendig og rent mekanisk. Motoren derimot var defekt og den har fått en heloverhaling. Det var Finn Brekke fra Ski som i utgangspunktet hadde kjøpt bilen i England. Bilen har en 6 sylindret motor på ca. 1990 ccm og 3 gir med frihjul. Frihjulet var en Rover-spesialitet i mer enn 20 år.

6Vikinghodet på toppen av radiatoren var Rovers symbol i mange år. Den forsvant noen år etter krigen. Siden har vingeskipet vært merkesymbolet. Vikingen symboliserer ønsket om å være fri og stadig underveis til nye opplevelser.

Til å begynne med var den utstyrt med en 6 sylindret moter på 115 hk, men fikk i 1967 en Rover modifisert 3,5 liters V8 motor på 150 hk fra GM. Med bruk av mye edelt treverk og polstret skinn i interiøret, et moderne og samtidig klassisk engelsk karosseridesign, ble bilen en ganske stor suksess, prisen tatt i betraktning. Roveren representerer gedigent håndverk i en etter hvert bortglemt betydning. Nærmere 70000 eksemplarer ble bygget.
Follo Avis har lokket den engelske klassikeren ut av vinterdvalen og har fått lov til å ta noen bilder til avisen. Reidar Jensen utfører selv det meste av nødvendig vedlikehold og reparasjoner. - Jeg synes det er mesteparten av moroa ved å eie slike gamle klenodier, forteller han. Han er også eier av eldre klenodier enn Roveren. En Fiat fra 1920-tallet er underlagt full service for å delta i bl.a. Follo veteran- og gammelbilforenings arrangementer i løpet av sommeren.
En fullrestaurert, grønn 4 dørs Rover P2 fra 1939, med soltak står også i garasjen, og venter på å få rulle ut i sommersolen. – Denne bilen har en av sønnene mine overtatt, jeg har 3 sønner, og 2 av dem er bitt av den samme basillen som meg, ler veteranbilentusiasten.
Når vi får den mørkegrønne Roveren ut av garasjen, ser den forbausende moderne ut der den står. Den høye midtlinjen og den lave taklinjen gir et dynamisk og solid inntrykk. Den erkeengelske Rolls Royce-liknende grillen, forsterker dette inntrykket. Interiøret i tre og skinn er i god stand og gir inntrykk av komfort og en smule engelsk luksus. – Denne bilen er en bruksgjenstand for meg, forteller Jensen og fortsetter:- for et par år siden kjørte vi til Luleå i Nord-Sverige og videre over til Narvik og hjem. En tur på godt over 450 mil, og vi hatt flere liknende ekspedisjoner i de siste årene.
teknRoveren har mange finesser, som for eksempel en verktøyskuff under dashbordet hvor det nødvendigste verktøyet ligger pent ordnet i hvert sitt formtilpassede rom på en polstret plate.
Med denne modellen er en æra i engelsk bilhistorie over. Parallelt med P5 produserte Rover fra 1963 og fram til 1977 en mindre, mer moderne bil – P6 eller Rover 2000 og Rover 3500S V8 som var de mest brukte betegnelsene. Den ble først levert med en 4 sylindret motor på 2000 ccm. Motorutvalget ble senere utvidet med den samme 3,5 liters V8 motoren fra GM som ble brukt i den større P5. Bilen holdt en meget høy standard på de fleste områder og prisen var forholdsvis rimelig. Den ble valgt til Car of the Year i Europa og var Rovers største suksess noen- sinne. En ekte klassiker.
Vi har også tatt med et par bilder av en sjeldenhet i Norge - en Rover P2 fra 1939 som også er i Reidar Jensens varetekt.

1

3

1

m@gs
1

pm_2007_05

 

 

Ansvarlig utgiver: Ski Papirindustri AS