FollAvis Ski kommune


Nyttige linker

 :: NAF

 :: Autobørsen

 :: Finn.no

 :: BilNorge

 :: DinSide: motor

 :: Kvasir: kart

TOYOTA LAND CRUISER
- grenseløse muligheter

land1
Tekst og foto: Roald Smedbakken

Få andre 4-hjulstrekkere kan sammenlignes med Landcruiseren når det gjelder å tåle de tøffeste påkjenningene. Siden 1954 og lenge etter at Land Cruiser nr. 5 millioner har forlatt samlebåndet, er den fortsatt det mest pålitelige motoriserte kjøretøyet du kan velge for en safari, enten du er i Afrika eller på Island.
Skal du en tur i byen eller på et eller annet kjøpesenter er den et dårlig valg. Så sant du ikke er oppdagelsesreisende, lege uten grenser, misjonær, håndverker eller bondemann etc., så skal det godt forsvares å kjøre rundt i en SUV i denne klassen. Skulle du være uheldig, å kjøre på noe som er mindre og mykere enn deg, kan resultatet bli så mye verre enn om du kjører en vanlig personbil. Men Land Cruiseren er langt fra å være noen miljøversting i denne klassen.

Ordentlig terrengbil
Men for oppdagelsesreisende er det mye moro å hente i en Land Cruiser. Her trenger du ikke å bekymre deg over stein, fjell, bekker og elvefar. De som har vært på Island kan ikke ha unngått å se Land Cruisere med enorme dekk ”a la traktor”. Det er ikke mye som stopper disse doningene. Luftfjæringen sørger for at meste av slike underlag heller ikke føles voldsomt ubehagelig å ferdes på.

Ytelser
Sammenlignet med mange konkurrenter er Land Cruiseren ingen sprinter: 173 hk., tomvekt på 2190 kg, og automatgir skulle ikke gi særlige gode odds. Men i trafikken oppleves bilen som mer enn rask og trekkvillig nok. 0 – 100 km/t går unna på 11,2 sek i følge fabrikken. Det føles ikke som det var noen grunn til å tvile på denne opplysningen. Den 5-trinns automatkassen arbeider harmonisk sammen med motoren, men vi merket vibrasjoner ved lave turtall. På motorveien cruiser den ganske så overbevisende med 1800 o/min ved 100 km/t. Støy merkes fra vei og vind, men det oppleves ikke som ubehagelig. For virkelig terrengkjøring har bilen lavgirserie og torsen-differensial med lås 50/50 i begge gir-serier.

Kjøreegenskaper på vanlig vei
Med separat ramme og suverene terrengegenskaper er det nærliggende å tro at bilen blir mer lik en Land Rover enn en Range Rover. Høy bakkeklaring og tilsvarende høyt tyngdepunkt merkes selvfølgelig, men ikke som noe problem. Effek­tive stabilitetsprogrammer er på plass og du skal provosere tyngde­kraften hinsides fornuft før bilen overstyrer. Nå har nok flere av konkurrentene bedre kjøreegenskaper på landeveien, men de må stå igjen i grøftekanten når Land Cruiseren legger ut i terrenget.

land2
En god arbeidsplass for lange turer under alle slags forhold.

Romslige forhold i baksetet.
land3

Komfort
Land Cruiserens komfortegenskaper er en vellykket kombinasjon av det tøffe og det behagelige. TEMS er et elektronisk styringssystem med 4 innstillinger for støtdemperne.
Sammen med luftfjæringen på bakhjulene gir dette deg muligheten til å tilpasse fjæringen etter underlag og kjøreforhold. Vi prøvde ikke ut systemet da prøveturen stort sett foregikk på forskjellige typer landevei. Men fjæringskomforten oppleves som god og du føler deg behagelig koblet vekk fra de fleste hull og dumper, som jo opptrer ganske tett på veiene i distriktet. Auto­matisk klimaanlegg, meget godt musikkanlegg, navigasjon, elektrisk multiregulerbare seter i skinn, cruisekontroll og massevis av andre lettbetjente funksjoner bidrar til å føle at bilen er verdt pengene. Også ut fra hva den leverer av opplevelser bak rattet.

Praktiske egenskaper
Land Cruiseren er bygget for folk med bilbehov utover det vanlige. Over 600 liter bagasjeplass (som 5 seter) og 8 seter skulle plassmessig holde for de fleste familier. Du kjører elegant over vanndybder på opptil 70 cm, opp bakker med inntil 42o helningsvinkel, og på tvers av skråninger med samme vinkel. Skal du ned igjen den samme skråningen, har automatkassen en nedstigningskontroll som holder hastigheten på mellom 5 og 7 km/t. Det fungerer også når du rygger, da holdes hastigheten mellom 3 og 5 km/t.
Denne modellen har også navigasjon og ryggekamera som standard. Dette fungerer meget godt. Å beskrive alle finurlighetene har vi ikke plass til her.

land_fakta

 

 

 

 

 

 

Ansvarlig utgiver: Ski Papirindustri AS