|
TOYOTA AVENSIS
1,8 Valvematic Tourer
- fornuftig familietransport
Designet i det sydlige Frankrike og produsert i England, er den tredje generasjon Toyota Avensis et produkt av den pågående globaliseringen. Målet med den nye modellen er å fortsatt gi trygghetsorienterte bilkjøpere et sikkert og pålitelig transportmiddel. Gamle kunder vil nikke gjenkjennende, og vite at kvalitetene de har lært seg å sette pris på, er i behold. Utvendig har den fått mer moderne, skarpere og renere linjer. Selv om den er like høy og kun har økt 5 cm i lengden og bredden, er resultatet en langt mer elegant bil. Den utgående modellen var en veritabel salgssuksess, og i disse usikre tider tror vi ikke denne vil gjøre det noe dårligere i konkurransen.
Interiør og plass
Innvendig er ikke forskjellen fra den gamle modellen like iøyenfallende. Her er ikke mye pynt og blanke metallimitasjoner. Alt er holdt i svart og mørkt grått. Plassforholdene er gode, både i forsetene og i baksetet. Mange nye mellomklassebiler har fått dårligere beinplass i baksetet.
I Avensis er den blitt mer sjenerøs. Et større barn og to voksne fyller godt opp i bredden.
Bagasjeplassen med baksetet i bruk er ca. 540 liter, og det har en god og regulær form, uten elementer som begrenser bruken. Med nedfelte bakseter øker kapasiteten til 1609 liter (gulvet blir ikke helt plant). Den prøvekjørte modellen var en Executive utgave med tilleggsutstyr som multimedianavigasjon, ryggekamera og panoramaglasstak. Vi satte også pris på Smart Start systemet som tillater deg å beholde nøkkelen lomma når du skal låse deg inn eller ut av bilen. Start og stopp av motoren foretas med startknappen. Store dører og god innstignings/sittehøyde, gjør bilen velegnet også for de som har hofte/ryggproblemer. Setene er store og komfortable, med god støtte sideveis.
Komfortprioriterte kjøreegenskaper
Dette er absolutt ikke klassens racerbil. Flere av konkurrentene behersker den disiplinen bedre. Styringen er fast og stabil, men gir få tilbakemeldinger fra underlaget. Fjæringen er myk i svingene og bilen krenger en del. Den er behagelig over store ujevnheter. Små og skarpe svinger derimot merkes noe. Dette skyldes nok vesentlig 17 tommers hjul.
Nye bensinmotorer og trinnløs automat
Toyota Optimal Drive og Multidrive S er nye begreper i Avensisverdenen.
Optimal Drive står for minimalt utslipp og maksimal effekt. Den nye bensinmotoren på 1,8 liter og med 147 hk. baserer seg på Valvematic teknologien som gir 20% økt effekt og opptil 15% redusert utslipp av CO2. Bensinforbruket ligger på 0,65 l/mil ved blandet kjøring. Den nye, trinnløse Multidrive S automatgirkassen, gir i kombinasjon med de nye bensinmotorene en ytterligere reduksjon av drivstofforbruk og utslipp av CO2 med opptil 8%. Girkassen kan også styres manuelt som en simulert 7 trinnskasse. Prøvebilen hadde denne kombinasjonen, og den fungerte utmerket med rask gassrespons og god utnyttelse av motorens dreiemoment. Den polsk produserte motoren er sprek og trekkvillig. Bilen leveres også med en 1,6, liter bensinmotor på 132 hk. og 6 trinns manuell girkasse. Denne er kun tilgjengelig i laveste utstyrsklasse - Comfort.
Står seg fint mot konkurrentene
Toyota har klokt nok ikke latt seg friste, som Ford har gjort med Mondeo, til å lage en ballongversjon av den gamle modellen. Bilen er oversiktig og lett å håndtere på veien, og i parkeringshuset. Sammenlignet med Honda Accord Tourer har Avensis tar snau ledelse når det gjelder plass til både folk og bagasje. Honda tilbyr en bedre finish og kvalitet på interiøret, og bedre kjøreegenskaper. Avensis på sin side etterlater en egen følelse av soliditet, og at du eier en bil som ikke lar deg i stikken etter to - tre hundre tusen kilometer.
Avensis har ikke reservehjul, kun et reparasjonssett. Alle modeller er utstyrt med aktive hodestøtter foran. Den fikk nylig toppkarakterer i EuroNCAP sin kollisjonstest.
Tekst og foto: Roald Smedbakken
|
|