FollAvis Ski kommune


Nyttige linker

 :: NAF

 :: Autobørsen

 :: Finn.no

 :: BilNorge

 :: DinSide: motor

 :: Kvasir: kart

Peugeot 3008

1,6 Premium HDI

3009_front

- Peugeots nye familiebil

Funksjonsmessig er 3008 en blanding av SUV, flerbruksbil og en 5 dørs kombi, - en sportslig crossover. Den er en direkte konkurrent til Nissan Qashqai, som har vært en salgssuksess her i landet. Det blir spennende å se om 3008 oppnår noe av det samme med sin versjon over temaet. Utseendet vekker kanskje litt blandede reaksjoner. ”Haikjeften” som pryder alle fabrikkens modeller, har sine tilhengere og motstandere, men etter salgstallene å dømme er reaksjonen og aksepten blant publikum positiv. Når vi kommer til interiør, praktiske funksjoner, komfort og kjøreegenskaper, er det lite å sette fingeren på.

Flyinspirert instrumentpanel og kvalitetspreget interiør gjør det trivelig bak rattet
Vel inne, eller skal vi si oppe bak rattet, merkes det umiddelbart at Peugeot har lagt seg i selen for å øke trivselen. Betjeningshendler og brytere har faste, presise bevegelser, og alle overflater er mykt polstret med stilig overflatestrukturer. Hele førermiljøet har et eksklusivt preg. Instrumentene er tydelige. Under frontruta, midt i synsfeltet, er det et såkalt headup display (ekstrautstyr). Skjermen er gjennomsiktig og bilens hastighet og avstand til forankjørende bil, i meter og sekunder, vises digitalt midt i synsfeltet. Systemet styres med hele syv vippebrytere
av samme typen som brukes i fly.
En stilig gimmick for de mer lekne blant oss. Mellom forsetene ruver et gedigent konsoll hvor girspak, håndbrekk og en del andre funksjoner er plassert. Det rommer også en kjempestor oppbevarings/kjøleboks med plass til minst 2 stk. halvannen liters brusflasker. Markedets største? Dette gir også en super hvileplass for høyre arm. Du behøver kun å bevege fingrene for å bruke girspaken. Det gir i tillegg god støtte for høyrebeinet. Frontruta er stor og med et gedigent glasstak (rimelig ekstrautstyr) blir turen en luftig opplevelse for fører og passasjerer.

3009_inne

Mange praktiske finesser
3008 har mange av flerbruksbilens smårom og setearrangementer. Ved et enkelt trykk på en knapp i bagasjerommet felles baksetene og ryggene ned til et flatt bagasjerom. Bakluka er todelt i nedkant ved at de nederste 20 cm av luken kan felles ut og bli en lasterampe som tåler opptil 200 kg belastning. Smart for IKEA-turen. Bagasjerommets høyde er regulerbar i 3 nivåer, slik at lasteflaten blir helt slett med den nedre delen av bakluka nedslått. Du får i tillegg ett skjult rom under det midterste nivået. I gulvet ved bak­setet er det to luker som skjuler to ganske store oppbevaringsbokser. Baga­sjeromsbelysningen besørges av en oppladbar lommelykt som kan tas ut og brukes der man ønsker. Baga­sjerommet er på brukbare 512 liter. Med nedslåtte bakseter er kapasiteten 1604 liter.

Komfort og kjøreegenskaper i beste Peugeot-tradisjon
På veien er 3008 en usedvanlig vellykket kombinasjon av komfort og gode kjøreegenskaper.
Fjæringen takler alt fra fartshumper til kommunale asfalthull på en fast, men komfortabel måte. Eventuelle lyder fra motor eller dårlig asfaltdekke er effektivt dempet. Allikevel kjennes understellet fast og stramt satt opp. Ingen gyngende eller svaiende bevegelser her. De to dyreste utstyrsversjonene med 2-liters HDI motorer har DSR – en oljefylt demper som ytterligere bidrar til å redusere krenging ved bakakselen. Testbilen var utstyrt med en 6 trinns manuell girkasse med presise skiftebevegelser. Sammen med en lett og myk clutch fungerte kombinasjonen meget smidig. Den elektriske parkeringsbremsen med bakkestart assistanse, bidrar også til at bilen er ekstra letthåndterlig i trafikken. Ønsker du å slippe å clutche og gire, kan du velge den halvautomatiske 6-trinns EMG girkassa mot et tillegg på 6.000 kroner. Denne skal visstnok også redusere drivstofforbruket noe.

Godt utstyrte grunnmodeller
Utsyrsnivå Premium Pack forventes å bli bestselgeren. Her starter prisen på 299.800 kroner. Da har bilen en 1,6 liters bensin motor på 120 hk og 5 gir. Modellen med 1,6 liters HDI DFP diesel på 109 HK og 6 gir, koster kun 3.000 kroner mer. Tillegg for EMG 6-trinns halvautomat er beskjedne 6.000 kroner. Den dyreste utgaven har 2-liters diesel-motor på 163 HK og 6-trinns automatgir koster 408.800 kroner. Premium Pack innebærer: glasstak, 2-soners klimaanlegg med ventilasjonsdyser i baksetet, 17” aluminiumsfelger, diverse utvendige detaljer i krom, børstet stål, sportsstøtfangere m.alu.dekor, mørktonede vinduer bak er standard. Videre har modellen HUD – headup display med avstandsvarsling, regnsensor, parkeringsassistanse bak, Radio/CD MP3 med AUX kontakt under midtarmlenet, fjernbetjening v/ratt­stammen, skinntrukket ratt og gir kule m/alu.detaljer

3009_bak

Ryggesensorer er en god investering
Som i de fleste biler av denne typen er C stolpen bred og stjeler av utsikten på skrå bakover. Ryggesensorer er standard på Premium Pack versjonen, og koster 4.400,- som ekstrautstyr på grunnmodellen Premium.

Konkurransedyktig priset
Med en startpris på 279.800,- (Premi­um) og rimelige priser på ekstrautstyret havner 3008 i kategorien ekstra godt kjøp. Dieselmotor på 109 hk og 6-trinns halvautomatisk girkasse til 288.800,- lar seg absolutt høre i denne klassen. Så hvis kvaliteten på det tekniske er like god som på den opplevde på interiør og kjøre­opplevelse, bør den bli en bestselger for Peugeot. I 2011 vil den også bli tilgjengelig med el.motorer som ekstra drivkraft på bakhjulene. Fire­hjulsdrift og hybrid vil bli en meget interessant kombinasjon i denne klassen.

3009_fakta

Tekst og foto: Roald Smedbakken

 

 

 

 

Ansvarlig utgiver: Ski Papirindustri AS