FollAvis Ski kommune

Mitsubishi Lancer 2006

Nyttige linker

NAF

Autobørsen

Finn.no

BilNorge

DinSide: motor

Kvasir: kart

 

Bil og motor

Citroen
Den nye bilen var en enorm sensasjon. Blant journalister og allmennheten ble det umiddelbart stor forvirring om vidunderets konstruksjon og virkemåte. Bilens strømlinje­formede karosseri, det hydrauliske fjærings- og styringssystemet, det enekede rattet, den halvautomatiske girkassen med forvalg, taket som
var laget i glassfiberarmert plast, hydrau­liske skivebremser på alle hjul - alt dette bidro til den enorme interessen som bilen ble omfattet med i et par tiår framover.

sm
SM V6 – med V6 motor fra Maserati, en fantastisk bil å kjøre- når man hadde lært seg å mestre den.

Suksess med komplikasjoner
Den største sensasjonen knyttet seg nok til det hydrauliske systemet, som ikke bare tok seg av fjæringen, men også bremser, girkasse, styring og bremser.
Forvirringen rundt de tekniske løsningene ved lanseringen skyldes i stor grad at fabrikken, fordi flere patentmessige spørsmål enda ikke var avklart, kun utleverte et lite maskinskrevet hefte med en rent prinsipiell beskrivelse av bilens konstruksjon i en reklamemessig form. Mye ble derfor overlatt til publikums fantasi og mange rare oppfatning rundt bilens funksjoner fødtes.
Barnesykdommene var flere, men det verste var nok at den hydrauliske væsken som ble brukt, etset i stykker slangene som førte den gjennom systemet. Dette problemet ble ikke løst før i 1958. Den første dagen på bilsalongen i oktober 1955, ble det bestilt ikke mindre enn 12000 biler. Antallet økte til nærmere 80000 innen utstillingen var over. En formidabel suksess som endte i en like stor fadese: fabrikken greide ikke å produsere mer enn 60 – 70 biler det første året. Flere forhandlere gikk konkurs i kjølvannet av dette.

DS 21 fra 1967 med innebygde lykter slik vi er vant til det fra dagens biler. Senere fikk den også lykter som følger rattets bevegelser.

Fra problembarn til legende
De tekniske problemene fant sin løsning sakte men sikkert, og bilen ble etter hvert legendarisk med alle sine avanserte egenskaper. Historen om drapsforsøket på General de Gaulle på Petit Clamart, hvor generalens DS ble gjennomhullet av kuler og 2 dekk punkterte. Den holdt seg allikevel på vegen og fortsatte uten å redusere farten- og generalen reddet livet.
DS har også vært med i en rekke filmer og fjernsynsserier i løpet av de siste 50 årene, og den har sikkert ikke spilt sin siste rolle enda. DS ble kjørt av stjerner og var offisiell bil for Den Franske Republikk. Citroen satset etter hvert også i rallysporten med DS og den deltok i, og vant en rekke rallyer verden rundt.

Det 20ende århundrets bil
DS blir sett på som BILEN av det 20ende århundre, en bil de fleste har en oppfatning av og en mening om.
I 1956 kom en billigere variant av DS, - ID 19, uten hydraulisk styring og bremser, og med manuell girkasse. I 1958 kom stasjonsvognen ID 19 Break, og i 1964 DS21, som i Pallas utgaven, ble modellen som representerte DS serien på sitt beste. Cabrioletversjoner dukket også opp. Noen ble produsert på fabrikken og andre ble håndlaget.
I høst er DS blitt hedret med en 600m2 stor utstilling i Paris, på Museet for vitenskap og industri i samarbeide med Automobiles Citroen. Åtte ulike DS/ID modeller var utstilt og viste at mange av de tekniske og designmessige løsningene ville vært høyst relevante selv i dag.
Det ble i løpet av de 20. årene fra 1955 – 1975, produsert ca.1.450.000 enheter av DS/ID modellen.

Fortløpende utvikling
I løpet av modellens 20 årige historie skjedde det en rekke forbedringer og moderniseringer av teknikk og utstyr. DS modellen fikk svingbare halogenlykter allerede i 1967. Bilen kunne også etter hvert leveres med alternativ, konvensjonell styring og bremser (ID modellen). Varsel for nedslitte bremseklosser var standard allerede fra begynnelsen av 1960 tallet.
Legenden lever videre
I dag finnes utallige klubber for eiere av Citroen DS verden over. Både i Norge og Skandinavia for øvrig, er det et nettverk av leverandører og entusiaster som er behjelpelige med reservedeler, erfaringer og gode råd.

Paris, 9. oktober 2005 kl. 10.00
1600 DS/ID biler av forskjellige årganger og med deltakelse av entusiaster fra hele verden, paraderte i Paris. Fra Triumfbuen til Eifeltårnet, for å feire 50 års jubilèet til det 20ende århundredets bil. Tusenvis av entusiaster feiret jubilèet i 4 dager med forskjellige sammenkomster, historiske utstillinger, samt en middag for over 4000 mennesker.

Citroen i årene fra 1970 til 2005
I denne perioden kom en rekke Citroen-modeller som alle hadde den hydrauliske fjæringen i forskjellige versjoner: GS – CX – BX – XM – Xantia – C5 - C6, den hydrauliske fjæringen utviklet og forbedret uten å gi avkall Citroens største fordel – fjæringskomforten. Følelsen av å flyte fram over ujevnhetene.
En spesiell versjon som ga bilen utrolige egenskaper på svingete veier, var Xantia Activa.
Activa fjæringen var ved vanlig kjøring helt lik standardutgaven, men så snart man økte farten på svinget vei, forandret fjæringen karakter og familiebilen ble en sportsbil. Det var ikke mange standardbiler som holdt følge med Xantia Activa.
C5 og C6 har Hydraktiv 3 versjonene av fjæringen, hvor bilen automatisk hever seg 13mm i hastigheter under 70 km/t på dårlig vei og senker seg 13mm foran og 11mm bak når bilen passerer 110 km/t. Dempningen forandrer seg også når dette skjer. På dagens modeller garanterer fabrikken at fjæring og dempning ikke trenger ettersyn før man har kjørt 200000 km.

C6 - ny førstedame i den franske bilrepublikken
Franske biler har stort sett hatt preg av å være praktiske nyttekjøretøy, ikke blanke statussymboler. De har vært mer i stil med idealene fra den franske revolusjon: Frihet, likhet og brorskap.
Med DS modellen i Prestige utgaven, nærmet en seg kanskje de tyske og engelske statussymbolene, om enn fra en litt annen vinkel. Den ble i hvert fall det offisielle Frankrikes representasjonsbil.
Det nyeste skuddet på Citroen stammen – C6, tar på nytt opp dette temaet og man sikter kanskje enda høyere med denne modellen. Det har nå gått 16 år siden CX serien gikk over i historien, og årene fra da til nå har vært en ørkenvandring for alle som setter pris på Citroens avanserte design og egenskaper slik de kom til uttrykk i DS serien.
C6 har utvendige mål som er en luksuscruiser verdig: 4,9 meter lang og 1,86 meter bred. Akselavstanden er hele 2,9 meter, det samme som på Traction Avant, ”gangsterlimousinen”.
Motoren er en 3.0 V6 bensin på 215 Hk. Senere kommer en V6 HDI diesel på 208 Hk. Begge har 6 trinns automatgir.
C6 er bygget på plattformen fra C5. Det skulle borge for at sikkerheten er ivaretatt på best mulig måte. Det elegante utseendet er en ekte Citroen verdig. Dette gir de mer pengesterke og risikovillige en mulighet til å velge noe mer spennende enn Audi eller Mercedes.

bilde1
bilde2
C6 er nesten 5 meter lang og den presise, strømlinjede formen gir den et elegant, nesten kupèaktig preg.
bilde3

Det meste er standard
Av utstyr på den rimeligste modellen, C6- nivå 1, kan nevnes:
ABS og ESP, elektrisk parkeringsbrems, dekktrykkontroll, 17 tommers alu.felger, varmeseter foran og bak, cruisekontroll, fartsbegrenser og skinnratt, Hydraktiv III fjæringssystem med variabel dempning, radio/CD + fargeskjerm, automatisk klimaanlegg med individuell innstilling på høyre og venstre side, 9 kollisjonsputer, elektrisk seteregulering foran etc. Denne utgaven vil koste ca. 695.000 kroner. Prisen på den dyreste utgaven - C6 Exclusive blir ca. 779.000 kroner. Som ekstrautstyr på denne modellen kan du blant annet få en komfortpakke – Pack Lounge med individuelle, oppvarmede, elektrisk regulerbare bakseter, for optimal hvilestilling og maksimal komfort. Fra det sentrale armlenet bak, kan du også elektrisk regulere passasjersetet foran slik at du kan strekke skikkelig på bena. Doble, laminerte ruter som effektivt stenger omverdenens ståk og støy ute hører også med i pakken.
Levering av bilen starter i 2006, men det er mulig å bestille bilen allerede nå.

 

   

 

 

 

Ansvarlig utgiver: Ski Papirindustri AS