|
Tekst og foto: Roald Smedbakken
Citroën C-Crosser
Da SUV-bølgen omsider nådde Frankrike kastet Citroën/Peugeot blikket på Mitsubishi som har solid erfaring med 4-hjulsdrevne biler, ikke minst fra utallige seire i Dakar-rally og andre tøffe oppgaver utenfor allfarvei med sin Pajero.
I folke-SUV segmentet har Mitsubishi Outlander eksistert siden 2001. Den nye Outlander, bygger på den gamle modellen som nå har gjennomgått en større fornyelse. Dette har resultert i 3 versjoner over temaet folke-SUV, alle med mulighet for 7 seter.
Citroën C-Crosser og Peugeot 4007 som er betegnelsen på de franske versjonene, har begge 7 seter i standardutgaven, eller 5 seter + 2 ekstra seter som de selv sier. De har også en nyutviklet dieselmotor på 2,2 liter og 160 hk, som foreløpig det eneste motoralternativet. Mitsubishi Outlander leveres også med VW´s velkjente 2 liters diesel på 140 hk. Denne blir nok i minste laget for den over 1700 kg tunge bilen. Samtidig bærer den preg av å være en gammel konstruksjon som er på vei til de evige jaktmarker. Den nye dieselmotoren fra Citroën/Peugeot har imidlertid krefter og dreiemoment i overflod. Samtidig er den lydsvak og vibrasjonsfri. Denne er også tilgjengelig i Mitsubishi Outlander. Mitsubishi leveres også med en bensinmotor på 170 hk.
Storebror i klassen
Vel plassert i førersetet legger vi med engang merke til at det er romslige forhold i kupéen, både i lengde, bredde og takhøyde. Bilen føles en ½ klasse større enn Toyota RAV og Honda CRV, for å ta de mest populære konkurrentene. Beinplassen er upåklagelig både foran og bak.
Det er plass til 510 liter bagasje under bagasjeskjuleren. Med nedfelte bakseter (noe som gir et helt flatt gulv), og lastet til taket, er det plass til hele 1686 liter. Selv med de 2 barnesetene på 3. seterad i bruk, er det plass til en del bagasje. Barnesetet er ikke delt eller særlig påkostet, men løsningen fungerer greit til formålet.
Japansk innredning
Citroëns påvirkning av interiørdesignet begrenser seg stort sett til Citroën merket på rattnavet. Resten er japansk, med utstrakt bruk av grå plast av det harde slaget. Instrumenter og betjening er helt grei, men med merkelige plasseringer av en del knapper og brytere. Her kunne Citroën med stor fordel bidratt med litt fransk eleganse og logikk. Instrumenteringen er lettlest og enkel, men tall og sifre, kunne vært større og tydeligere. Betjeningen av klimaanlegget derimot er eksemplarisk med 3 store dreiebrytere. Det samme gjelder den store dreiebryteren for valg av framdriftssystem. Testbilen var utstyrt med skinnseter, skinnratt og girkule, samt skinn på dørkarmer og armlener. Det bidro til å minske plastfølelsen. Oppbevaringsrom og koppholdere finnes i overflod. Praktiske betjeningsdetaljer som separat lyktespylerknapp, dreiebryter for manuelle søk på radioen er også med.
Fransk komfort
Skinnsetene foran er gode og komfortable, med god lår- og sidestøtte, korsryggstøtten er mer så som så. Baksetene har en del smarte, praktiske løsninger: De kan skyves fram og tilbake og ryggvinkelen er justerbar i 10 trinn. Baksetet er delt 60/40 og ønsker du maksimal bagasje- plass trykker du bare på en knapp og seteryggen faller fram av seg selv. Deretter løsner sitteputen i bakkant og det hele vipper fram. Du behøver ikke fjerne hodestøtten før operasjonen. Alt skjer automatisk etter at du har trykket på knappen. Når setene felles opp igjen tennes et lys under setene slik at du kan se - og unngå å knuse ting som måtte ligge igjen på gulvet. Baksetene har også et midtarmlene med 2 koppholdere, samt flaskeholdere i dørlommene og lommer i forseteryggene.
Smart baklukeløsning
Helt bakerst finner vi også en fin detalj: Bakluken er for det første befridd for reservehjulet.
Den er i tillegg delbar, slik at tilgjengeligheten til bagasjerommet blir bedre ved trang parkering. Den nedre delen av luken blir, når den felles ut, til en lasteplattform og om man vil, en sitteplass m/tak for 2 personer. Den tåler en belastning på opptil 200 kg. Kjekt å ha på tur.
Løsningen gjør også at lastehøyden er lav. Hadde man spandert Citroëns hydrauliske fjæringssystem på bakakselen vil man kunnet senke lastehøyden ytterligere.
Kjøreegenskaper á la stasjonsvogn
Kjøreegenskapene og komforten i den nye generasjonen av japanske SUVer har sterkt nærmet seg stasjonsvognnivå. Særlig hos den nye generasjon Honda CRV merkes dette tydelig. Mitsubishi følger opp denne trenden og her gjør den heller ikke skam på Citroën-navnet. Et nytt antikrengingssystem sørger for at C-Crosseren tar svingene like elegant som en stasjonsvogn. Bremsene er også førsteklasses og reagerer raskt og presist. Fjæringskomforten
er helt i tråd med bilens intensjoner. Bilen er blant annet utstyrt med aluminiumstak for å oppnå lavere tyngepunkt. Kjøreegenskapene er like gode på både svingete bygdeveier som på motorvei. Ved fullt gasspådrag merkes den dreiemomentsterke motoren godt i rattet, men med innkoplet 4-hjulsdrift trekker den bilen stabilt og suverent gjennom svingene. Citroëns turbodiesel høres bare som et svakt sus i bakgrunnen. Det eneste som skjemmer er et litt høyt støynivå på slitt asfalt fra 18-tommers hjulene på lavprofildekk. Disse bidrar også til risting over hull med skarpe kanter og over vaskebrett på grusvei. 6-trinns girkassen er uvanlig presis og kjapp å betjene. Giringsforholdene er normale for biltypen, men en lavgirserie ville ha lettet kjøring ved stor belastning under røffe forhold.
Det meste er standard
Den prøvekjørte versjonen – Exclusive er utstyrt men det meste – skinninteriør, svingbare Bi – Xenon lykter, ryggesensorer, 6 CD skifter, Bluetooth etc. For noen ekstra tusenlapper fåes elektrisk soltak, metallic lakk, HiFi anlegg på 650 watt fra Rockford Fosgate, med eller uten navigasjonspakke, samt ryggekamera/navigasjonpakke.
Citroën, Peugeot eller Mitsubishi?
C-Crosser er som den eneste av de tre variantene av denne bilen, som i standard utførelse er utstyrt med diesel forvarmer til en verdi av rundt 20.000 kroner. Peugeot 4007 vil være noen tusenlapper dyrere en C-Crosseren. Mitsubishi kan på sin side skilte med en noe lavere pris og 5 års garanti. Citroën nyter fordelen av at Mitsubishi ikke kan levere biler før langt ut i 2008, C-Crosser kan leveres omgående. En Citroën produsert i Japan burde vel berolige selv den mest engstelige bilkjøper? Men kan du klare deg med 5 seter, 20 færre hestekrefter, + litt mindre utstyr og aksepterer å vente en del måneder før du får bilen, så kan du spare rundt 100.000 kroner på å velge originalen. Og er det plass du trenger, og du i hovedsak ferdes på veien, og ikke i terrenget, er kanskje en flerbruksbil løsningen?
|
|