|
Tekst og foto: Roald Smedbakken/foto: Pål Eidsvold.
Fra skihopping til
sportsbilracing
Hos familien Eidsvold i Nordby er garasjene opptatt året rundt med sportsbiler og utstyr for vedlikehold og ”mekking” på 5 stk. Porsche 911 av forskjellige årganger og utgaver. Yngste sønnen i familien, Pål Rickard (32) har kjørt racing siden 1998.
Fra det første skihoppet tidlig på 1980-tallet, til dags dato, har faren, Lasse Eidsvold fulgt opp og støttet Påls aktiviteter med stor entusiasme. Utallige kalde vinter-dager og kvelder ble tilbrakt i hoppbakkene, først i distriktet, og etter hvert rundt omkring i landet.
Lasse monterer nye plastvinduer. Montering av kabelen til den elektroniske motorstyringen.
Seier i Formel 3 på Brands Hatch
Det startet med skihopping i Nordby Idrettslag og senere i nasjonal sammenheng, samt en tidlig interesse for gokartkjøring. Han var en meget lovende juniorhopper med seire i junior NM og deltakelse i junior VM. Han deltok også som prøvehopper under skiflygning i Planica. Bilinteressen ble imidlertid stadig sterkere og i 1998 fikk han sin første Formel 3 bil. Hans beste resultat i Formel 3, var en førsteplass på Brands Hatch banen i England i 2000. Pål er ikke alene om kombinasjonen skihopping og racing,- det finske hoppfantomet, Janne Ahonen er den mest kjente. Han har ved siden av å ligge på verdenstoppen i hoppbakken i over 10 år, kjørt dragracing på toppnivå for blant andre Rune Fjeld fra Ski.
Venstre: Innvendig er konkurransebilen er blitt strippet for alt og slipt ned til bart metall. I deler av bilen som tak, dashbord og andre detaljer, er stål blitt byttet ut med karbon og andre lette, sterke materialer. Vinduene for eksempel er av tynn plast. Her fjernes ståltaket med vinkelsliper.
Høyre: En stolt eier og dyktig racerbilfører på plass i førersetet. Nå gjenstår montering av karosserideler, motor, girkasse og kraftoverføring + lakkering og finisharbeidet. Bare kosejobbing med andre ord.
Porsche siden 2001
Nå er det ikke lenger formelbiler og skihopping som opptar tiden til Pål. I 2001 kjøpte han sin første Porsche 911 og siden har dette vært hovedinteressen.
Målet i år er å kjøre i Road Sport klassen med en totalt modifisert Porsche 911/964 fra 1990. Denne bilen er snart ferdig ombygget og vil være klar til 2008-sesongen. Målet er å få vekten på bilen ned under 1000 kilo, og så nær 900 kilo som mulig. Noe som sammen med litt over 300 hestekrefter skal gi gode fartsressurser på banen. Far Lasse er sterkt involvert i prosjektet og som pensjonist har han godt med tid til å hjelpe til. Han har selv kjørt Porsche siden slutten av 1980-tallet og etter hvert opparbeidet seg en del ekspertise på merket. Det hele startet med en 1978 modell 911 Carrera. En bil han i dag angrer veldig på at han solgte. Mange sommerdager har i løpet av årene blitt tilbrakt i Porschen på Rudskogen. Etter hvert har han nesten blitt fast inventar på banen. Til sommeren har de to planer om å kjøre 6-timers løp i Sverige sammen. Etter å ha vunnet GT-klassen i Porsche Club Racing i 2006 sesongen, ble 2007-sesongen en skuffelse for Pål. Etter alvorlige tekniske problemer allerede i det første løpet fikk han aldri bilen i konkurransemessig stand igjen.
Til våren er han tilbake på banen med den nye bilen, og satser på å gi konkurrentene noe å bryne seg på. Familien Eidsvold går en spennende sommer i møte.
Venstre: 5 stjerners sportsbil.
Høyre: Mor bruker sin 911/993Carrera kabriolet hver dag, mens fars 911/996 blir brukt mer sporadisk. Den daglige transporten besørges av
en Mercedes E 220 stasjonsvogn av nyere modell.
5 Porscher og en Chevrolet
Nordbyfamiliens Porsche-stall teller til sammen 5 biler: Pål sin 911/964 racing utgave samt hans 2002 911/996 GT3, Lasses 2002 911/996 Carrera + kona, Bjørgs 1996 modell 911/993 Carrera kabriolet m/automatgir. Eldste sønnen Jack, har en Porsche 1995 911/990 GT i garasjen, mens den mellomste, Truls, kjører Chevrolet Corvett. Sportsbiler for alle penga.
Men ved siden av sin daglige jobb i Heitmann Marin i Drøbak, og sin egen grafiske bedrift Precon, driver Pål, sammen med den ikke ukjente, autofile Tommy Rustad og Harald Huysman Racing AS, kurs for BMW Safety Driving School på Golsfjellet og Rudskogen noen uker i året. Dette er et tilbud til alle BMW-eiere som ønsker å lære mer om hvordan man behersker sin BMW under vanskelige forhold.
Vi vil følge opp hvordan sesongen 2008 utvikler seg for Team Eidsvold utover våren og sommeren.
|
|