FollAvis Ski kommune


Nyttige linker

 :: NAF

 :: Autobørsen

 :: Finn.no

 :: BilNorge

 :: DinSide: motor

 :: Kvasir: kart

rex2
Tekst og foto: Roald Smedbakken

REXTON - Oppgradert arbeidsjern med ambisjoner

Med 186 hk dieselmotor og understell fra Mercedes Benz, (det vil si konstruert av MB og produsert i Korea) samt 5-trinns T-tronic automatgirkasse fra Mercedes Benz, alt montert i en usedvanlig solid rammekonstruksjon, har SsangYong lagt grunnlaget for en SUV med egenskaper som bør tiltale de som virkelig har behov for denne biltypen.

Solid teknikk
Når du entrer en varebil som koster 459.900 kroner så er forventningene deretter, og bedømt ut fra det som møter øyet er det ikke så enkelt å fatte. Utseendemessig oppleves bilen som en lett blanding av elementer litt herfra og derfra, - Mercedes-liknende grill etc. Det gjelder både eksteriør og innredning. Men samlet sett blir det ganske harmonisk og litt tøft.
En titt i de tekniske spesifikasjonene og på bilens ytelser, virker imidlertid oppklarende.
Altså er det meste av det du betaler for godt skjult under ganske ordinært ytre, - her får du konstant 4 hjuls­trekk, 40/60 fordeling på for- og bakaksel, og med automat- og reduksjonsgir trekker den tilhengere opptil 3,5 tonn, Den avanserte forhjulsopphengingen med doble bærearmer, gir sammen med femstags opphengsystem av bakhjulene, på tross av bilens høye vekt, stabile og ganske sportslige kjøreegenskaper. En annen positiv følge av det solide understellet, er fraværet av hjul/dekkstøy i alle hastigheter og på de fleste underlag.

rex3
En trivelig arbeidsplass med et luksuriøst anstrøk.

Avansert og rikholdig utstyrspakke
Med godt fraspark på et solid stigtrinn er det ingen kunst å entre føreplassen som på tross av veggen mot lasterommet, gir god plass for selv de langbente. Dette er en fordel som ikke så mange av konkurrentene har. Førermiljøet er ganske trivelig og nærmest luksuriøst for en varebil. Plastfaktoren er ikke større enn i en gjennomsnittlig japansk bil, og de fleste flatene er polstret, og med en ok overflatestruktur. Treimitasjo­nene fra foregående modeller er borte, nå er det imitert metall, og mer sobre grå- og sorttoner som gjelder. Brytere og betjeningsspaker opereres med solide klikk og uten slark. Seter, ratt og girspak er trukket med mykt skinn. Setene er elektrisk regulerbare i høyde og lengde retning. Innstill­ing­ene for opptil 3 personer lagres i bilens computer. Setene har også manuelt regulerbar korsryggstøtte.
Den 5-trinns automatkassen kan styres manuelt, både fra girspaken eller fra rattet hvis du ønsker en mer sportslig kjørestil. Girkassen har forøvrig et minneprogram som husker dine girskiftevaner og bestemmer skiftepunktene ut fra disse. Gir­skif­tene foregår nesten umerkelig, du må følge med på turtelleren eller på gir-displayet i speed­ometeret for å registrere når det skjer. En smart detalj ved rygging inn mot fortaukanter og lignende, er sidespeilene som har automatisk justering av hellingsvinkelen når bilen settes i revers. Forøvrig er det 3 trinns ryggevarselsystemet kjekt å ha. Bilen er godt utstyrt med koppholdere, skuff under setet, store dørlommer, velurtrukket hanskerom, rom for mobiltelefon høyt plassert på dashbordet, stort midtkonsoll m/oppbevaringsrom og armlene mellom forsetene. Bilen har både DVD spiller og radio med 6 høytalere +++. Lista over standardutstyr i denne modellen er med andre ord lang.

Tung, robust og ganske komfortabel
Når bilen ruller ut på veien slår det oss at dette er tunge saker – over 2000 kg og at det er et stykke ned til vei­banen. Fjæringen er ganske myk og det krenger en del uten at det sjenerer særlig. Bilen ruller på solide 255/60R18 dekk fra Continental. Som nevnt tidligere er det lite støy fra vei og vind, men motoren høres godt på de lavere girene, med høyt turtall. Vel ute på riks- og motorvei flyter det fint av sted uten nevneverdig lyd fra annet enn musikkanlegget. Med 186 hk er bilen, på tross av høyde, vekten og lengde, - sprek, komfortabel og retningsstabil. Sty­re­følelsen bærer dog preg av kraftig servovirkning, som riktignok er hastighetsavhengig, og av lang avstand ned til hjulene. Litt omtanke ved bruk av bremser og styretøy i høy fart er på sin plass selv om bilen er utstyrt med ESP. Vi har sett nok bilder av resultatene etter racerkjøring med SUVer på norske veier, i pressen de siste årene. Naturlovene står fortsatt ved lag. Vi la for øvrig merke til at en litt spesiell detalj hadde en utilsiktet funksjon: dørene låses med et tydelig klikk når bilen passerer 50 km/t,- og du får dermed en hørbar påminnelse om at fartsgrensen er passert, når du befinner deg i tettbebygde strøk.

rex4
Godt med bakkeklaring og plass til ”stoore” hjul.

Oversiktlig og utstyrt for å takle tøffe oppgaver også utenfor veien
Sikten framover og til siden er utmerket i Rexton. De brede stolpene ved bakvinduet begrenser sterkt sikten bakover, -ryggevarsleren er absolutt på sin plass.
Vi har ikke kjørt Rexton i skog eller fjell men vurdert ut fra konstruksjon og spesifikasjoner tror vi den mestrer utfordringer i terrenget bedre enn de fleste av konkurrentene. Lavgirserie, stor bakkeklaring – 20/25 cm., HDC hastighetskontroll for kjøring ned bratte bakker over 10%, etc. er noen av faktorene her.
Rexton framstår som en tvers igjennom ærlig bil som ikke utgir seg for mer enn det den er. De som er i stand til å sette merkesnobberi til side vil finne at Rexton har mye å tilby i form av bruksverdi og ytelser, selv om prisen ikke er noe særlig mer enn konkurransedyktig. De som har behov for en varebil i denne klassen bør absolutt ta SsangYong Rexton med i vurderingen.

rex5

 

 

 

 

Eiendom1

 

Ansvarlig utgiver: Ski Papirindustri AS