|
Tekst og foto: Roald Smedbakken
Nye Impreza – fri for fiksfakserier
Det nye avgiftsystemet rammet Subaru med full styrke på nyåret da merket foreløpig ikke har noen dieselmotor på programmet. Den kommer først et stykke utpå nyåret 2008. Foreløpig må man derfor utnytte de muligheter som finnes. I den nye Imprezaen sitter derfor i dag modifiserte utgaver av den gamle, gode boxeren. Ved å optimalisere ytelsene mot litt mindre effekt og større dreiemoment, samt å tilby en automatkasse som reduserer forbruk og CO2 utslipp, er prisen på den nye modellen redusert med ca. 30000 kroner i forhold til den utgående. Kombinasjonen konstant firehjulstrekk og automat er det ikke så mange dieselbiler som kan tilby innenfor rimelige prisgrenser. Derfor havner Imprezaen i et ganske populært segment. Men den viktigste forandringen er at dette er en helt ny modell, bortsett fra drivsystem og motor. Bilen har blitt 5 cm kortere, 4,5 cm bredere, 1 cm høyere og akselavstanden er økt med 9,5 cm i forhold til utgående modell. Det gir bedre innvendig plassforhold og økt kjørekomfort.
Vil appellere til nye og bredere kjøpegrupper
Den utgående Imprezaen kan feire 15-års jubileum neste år og er vel en av de desidert eldste modellene på markedet. I 2001 fikk den en ansiktsløftning,- av stort sett kosmetisk karakter.
Kjøperne besto i vesentlig grad av eldre mennesker, bosatt på landet. WRX utgaven derimot, har hatt sterk appell til de yngre og fartsglade, men prisen har begrenset salget. Med den nye modellen er bilen i mye større grad tilpasset konkurransen i klassen. Dette har gått utover særpreget og bilen sklir utseendemessig inn blant klassekameratene uten å vekke spesiell oppsikt. Et unikt Subaru-kjennetegn har gått fløyten i moderniseringsprosessen, nemlig de rammeløse dørvinduene. En detalj som ga bilen et spesielt preg. Impreza har det hele tatt blitt mer fornuftig og ”mainstream”, men er det nok til å tiltrekke seg nye kjøpegrupper? Og er man i stand til å holde på de gamle, trofaste Subaru-kundene utover det ganske land?
Med motor, understell og den legendariske mekaniske kvaliteten intakt, tror vi at man vil lykkes med disse oppgavene. OK, du får litt mindre bagasjerom (på grunn av 4-hjulsdrivverkets bakre differensiale) enn det du finner hos de fleste konkurrentene, plastfaktoren i interiøret er høyere enn hos europeerne og kanskje viktigst: foreløpig ingen dieselmotor. Men på den andre siden er den samlede pakken, - kvalitet, kjøreegenskaper og framkommelighet, komfort, basisutstyr, kombinasjonen 4-hjulsdrift og automatgir samt en fornuftig pris, såpass attraktiv at du vanskelig kommer utenom Imprezaen når du skal velge bil i denne klassen.
Venstre: Sort og grå plast preger det ellers sportslige interiøret. Tykt skinntrukket ratt og ditto gearspak øker imidlertid kjøretrivselen.
Høyre: 4-hjulsdriften krever plass til bakre differensial på bekostning av bagasjeplassen. Rommet på 310 liter har imidlertid en regulær fasong som er lett å utnytte. Bakluka er bred og gir lett tilgang til bagasjerommet.
Det meste er standard
Vi prøvekjørte bilen i 2,0 R Sport utgaven - det vil si med en del ekstra utstyr som:
sportseter (i bøtteutgave), 17 tommers hjul, navigasjon, multimedia anlegg, nøkkelfri atkomst og startknapp, frontspoiler og sideskjørt + automat m/sportshift-funksjon. Basismodellen er i utgangspunktet utstyrt med xenonlys, cruisecontroll, elektronisk stabilitets-program, automatisk klimaanlegg og RDS radio. Versjonen med manuell girkasse er utstyrt med lavgir-serie som gjør at bilen er godkjent for hengervekt på 1600 kg. Automatversjonen kan kun trekke 1200 kg.
Noe særlig ekstrautstyr utover dette finnes ikke. Inntrykket etter prøvekjøringen er også den at her finnes det aller meste av det du trenger og alt sitter der det skal. Etter 1 minutt bak rattet føler du at du har full kontroll.
Petter Solberg-stilen er borte
Sedan-modell, høye spoilere og store luftinntak på panseret glimrer med sitt fravær. Alle spor av de siste årenes ansiktsløftninger er borte. Den nye modellen ser ganske normalt japansk ut, med kanskje et lite snev av BMW rundt bakparten. Her har Subaru vært svært modige ved å fjerne seg såpass langt bort fra sitt gamle image. Innvendig er inntrykket ikke så veldig forskjellig. Nøkterne gråtoner i delvis hard og blank plast gir ikke særlig luksusfølelse. Den store navigasjonsskjermen, sportsrattet i behagelig skinn og sportssetene hjelper imidlertid til å høyne inntrykket. Dørene lukkes med solid og dempet klang. Cirkel Surround radio/musikkanlegget i den prøvekjørte modellen 2.0 R Sport, har 10 høyttalere, tilkopling for mp3-spiller og vekslermagasin for 6 CD´er. Støymessig er det kun litt hjulstøy som merkes.
Boksermotorens spesielle lydbilde høres godt ved høyere turtall, men det er bare med på å understreke bilens sportslige karakter.
Pettereffekten merkes ute på veien
Godt ute på veien oppdager man flere og andre kvaliteter. Her kommer mesteparten av det som gjør Subaru Impreza spesiell, til syne. Kjøreopplevelsen inngir tillit til bilens prestasjoner og du har følelsen av å ha full kontroll selv under ekstreme forhold. Fjæringsveien er lang og karakteristikken er fast, men ikke ubehagelig stumpete som hos en del konkurrenter. Dårlige norske fylkes- og kommuneveier er utfordringer Imprezaen tar på strak arm. Firehjulsdriften sørger for at du alltid har maks kontakt med underlaget. Motor og drivverk er montert 10 mm lavere i chassiset for senke tyngdepunktet og forbedre gravitasjonsfordelen ved boxsermotorens liggende sylindre. Den 150 hk sterke motoren drar jevnt gjennom hele turtallsområdet. Automaten stjeler nok en del krefter i forhold til den manuelle girkassa, som gir ca. 2 sekunder raskere akselerasjon fra 0 – 100. Men automaten bidrar til litt lavere forbruk og mindre utslipp av CO2.
Sportshift-funksjonen på automatgiret gir deg 4 manuelle gir når du ønsker det. Kombinasjonen 4-hjulsdrift og automatgir vil nok være utslagsgivende for å velge denne bilen. Særlig når tillegget for automat kun er 9000 kroner.
Kjøremessig er Impreza utvilsomt en utfordrer til de beste i klassen
Når dieselmotoren, som forventes å få rundt 150 hk er på plass til neste år, blir dette ytterligere forsterket. Plassmessig mangler bilen rundt 100 liter bagasjeplass. Det framstår som den største ulempen. Den grunnleggende kvaliteten både i karosseri, understell og drivverk er udiskutabel, selv om utførelsen av interiør og en del andre detaljer er enklere enn hos de europeiske konkurrentene. Det blir spennende å se hvordan bilen blir mottatt i et marked hvor det for tiden hagler med nyheter. En helt ny bil fra Subaru er imidlertid såpass sjelden vare at den bør være sikret all nødvendig oppmerksomhet.
|
|