FollAvis Ski kommune


Nyttige linker

 :: NAF

 :: Autobørsen

 :: Finn.no

 :: BilNorge

 :: DinSide: motor

 :: Kvasir: kart

Tekst og foto: Roald Smedbakken

1

Den nye flerbruksbilen fra Citroën, C4 Picasso, Visiospace overbeviser ved første blikk. De runde beherskede formene skjuler effektivt at bilen er 4,59 meter lang, og en av de romsligste i klassen. I forrige utgave av Follo Avis var vi imponerte over FordS- Max, men jeg synes nok C4 er en smule mer elegant, med større glassflater, suveren sikt framover (takket være de smale frontvindusstolpene) og renere linjeføring, - et stykke moderne designkunst. At Xsara Picasso fortsatt vil være i salg et par år framover kan virke litt forvirrend, og at den skal kunne konkurrere med den nye modellen er vanskelig å skjønne.

2
3
5
7

Dertil er prisforskjellen for liten og den nye modellen så mye bedre på alle måter.

C4 Picasso er litt kortere enn S-Max, men det oppleves som en fordel i denne sammenhengen. Innvendig er det ingen merkbar forskjell i plass­utnyttelsen. Den enorme frontruten gir deg luftig småflyfølelse, og i bytrafikken slipper du å bøye deg fram for å se om lyset er blitt grønt. Bilen er spekket med en masse smarte løsninger som alle kanskje ikke er like matnyttige, men som helhet er det ganske spektakulært. De 4 store oppbevaringsrommene (hvorav 1 er kjølerom) på og i dashbordet, rommer mer enn hansker og solbriller. Fristende for de som bare må ha kaffekopper, colabokser, mat, strikketøy osv. innen rekkevidde. Det er med andre ord ingen grunn til å klage på lagerplassen, verken foran eller bak i bilen.

Nyskapende design med kvalitetsløft
Førsteinntrykket av førerplassen gir en umiddelbar kvalitetsfølelse, både i materialbruk og betjeningsmessige funksjoner. Setene er romslige, akkurat passe myke, med solid sidestøtte. En dag bak rattet her bør være en ren fornøyelse. Dette må være det beste interiøret i noen Citroën til nå. Med den enorme frontruten, og de store vindusflatene generelt, er dette idealbilen for en sommertur blant fjell og fjord på Vestlandet. For 8000 kroner ekstra får du et panorama glasstak på 1,6m2 som dekker mesteparten av gjenværende takflate. Samlet glassflate blir da 6,4 kvadratmeter!! Betjening av de fleste funksjoner skjer fra rattets midtkonsoll, som forøvrig står stille når du dreier på rattet. Betjeningen av klimaanlegget er delt og lagt i hver sin ende av dashbordet, med store tydelige displayer for temperatur og luftfordeling. Luftuttak og betjening av dette finnes også på dørstolpene i baksetet. Det er befriende få knapper og hendler på dashbordet, det meste er sentrert rundt rattet. På utstyrslisten utover Nivå 1+, som er grunnmodellen, finnes fristende tilbehør som fargejusterbar instrumentbelysning, progressiv tenning og slukking av det meste av innvendig belysning. For eksempel tennes et blått lys når du fører hånden ned i dørlommen, det er skjulte lysstriper på dashbordet, i dørkledningen og ved solskjermene (som i et fly). Man kan også få et system for måling av ledig parkeringsplass, parkeringssensorer foran og bak, laminerte sideruter, stort kjøleskap i midtkonsollet, AFIL for varsling hvis du krysser veistripene, Bluetooth kommunikasjon, svingbare hovedlys m/Xenon osv.
Regulerbar luftfjæring på bak­akselen er et fornuftig tilvalg hvis du kjører mye med full bil. Velger du modell Confort EMG-6 får du med det viktigste. EPS og cruisekontroll er standard på alle modeller. Og du kan glemme håndbrekket, det er elektrisk og går automatisk av og på ved start og stans.

“Flyter over det meste med full kontroll”
Moderne biler skal jo ha sporty kjøreegenskaper, store hjul med minimale dekkprofiler, harde sportsseter og helst ikke mer enn 10 cm klaring mellom bilen og veibanen. Dette er veldig ofte prioriteringene til bil­førere av det mannlige kjønn. Hvordan de har klart å overbevise resten av familien om at dette er fornuftig, er en gåte. Sytingen over dårlig veidekke og for mange farts­humper er bare et resultat av denne holdning. Familiebiler bør sørge for sikker og behagelig transport slik at alle kan nyte turen. Motori­seringen bør også være slik at ikke turen
til hytta i Trysil eller Hemsedal blir et rally med hasardiøse forbikjøringer og bøllete oppførsel i trafikken. Den franske bilfilosofien har i hvert fall ingen appell til denne gruppen. C4 Picasso er et mønstereksempel på dette: Fjærings­kom­forten er optimal på alle vei­under­lag, fartshumper passeres uten dramatikk og ubehag i lovlige hastigheter, det innvendige støynivået behagelig lavt, setene er i Citroën - klasse, faste og myke på de riktige stedene, med god sidestøtte.
Kjøregenskapene er komfortbetonte, men likevel involverende for føreren. På tross av den lette, elektriske styringen, gis det presise tilbakemeldinger fra underlaget. C4 Picasso en stor bil, men uvanlig lettkjørt og letthåndterlig. På svingete vei krenger den noe, men veigrepet er bunnsolid.

4Plass til 5 store og 2 små eller 2 + 1950 liter bagasje

6

Plassforholdene i bilen er generøse og som 5-seter har du fortsatt 580 liter bagasjerom til rådighet (målt opp til nakkestøttene). Den innvendige bredden er størst i klassen og takhøyden er mer enn tilstrekkelig. Alle setene er faste og kan felles ned i gulvet etter behov. Håndtering av funksjonene er meget enkel, ingen tunge løft eller manøvre. Baksetene kan slås opp som kinoseter og gi plass til høye gjenstander. De kan også justeres i høyden. Det samme gjelder ryggvinkelen. Det finnes en bagasje­romspakke med forskjellige nett for sikring av bagasje helt opp i takhøyde. Gulvet er helt flatt mellom seteradene, både foran og bak, med økt plassutnyttelse som følge. Med kun forsetene i bruk er bagasjerommet 2,06 meter langt, så her kan 2 voksne overnatte med stil og komfort. C4 Picasso har 5 Euro NCAP-stjerner med 35 av 37 oppnåelige poeng. At bilens karakter inviterer til sivilisert framferd på veien, er en sikkerhetsfaktor i seg selv. Det kan virke som om Citroën har et potensielt flerbruks-mesterverk i C4 Picasso Variospace.

1,6 liters dieselmotor og robotisert 6-trinns automat/ manuell girkasse EMG-6
Dette var motor/gir kombinasjonen jeg prøvekjørte. 1,6 liter diesel med 110 hk og automatgir ser ikke særlig sprekt ut på papiret, men dette fungerer helt utmerket ute på veien. Girkassen er nyutviklet i samarbeide med Lexus i Japan. Den er i utgangspunktet manuell, men skiftingene styres både manuelt og elektronisk via en enkel liten automatgirspak på rattnavet. De manuelle skiftene skjer med sekvensielle spaker på hver side av rattet- opp i gir på den ene siden og ned på den andre. De automatiske skiftene skjer raskere enn med vanlig automat og systemet sparer faktisk ca. 5% i drivstoff og utslipp. Det hele fungerer meget bra og passer bilens karakter og bruksområde utmerket.

Motorutvalget omfatter:
1,8 l bensin/127 hk, 2 l bensin/143 hk, 1,6 l diesel HDI m/partikkelfilter/ 110 hk og 2 l diesel m/partikkelfilter/ 138 hk. Dieselmotorene er utstyrt med tilleggsvarmer som standard.
Modellvarianter: Nivå 1+, Confort og Exclusive.
Grunnmodellen, Nivå 1+ med 1,6l HDI dieselmotor, har partikkelfilter og manuelt gir, og vil koste ca. 299.000 kroner etter nyttår.

 

 

 

Eiendom1

 

Ansvarlig utgiver: Ski Papirindustri AS