FollAvis SN


Nyttige linker

 :: NAF

 :: Autobørsen

 :: Finn.no

 :: BilNorge

 :: DinSide: motor

 :: Kvasir: kart

 

 

Bil og motor

Tekst og foto: Roald Smedbakken

civic
Nye Honda Civic skiller seg ut fra mengden av designmessige middelmådigheter i kompaktklassen. Her er det meste originalt og ikke rappet fra naboen verken utvendig eller innvendig. Bilen er dessuten full av smarte løsninger innvendig som gjør” sportsbilen” til en usedvanlig praktisk og romslig familiebil.

1
 
2
Smart seteløsning. Den oppklappbare seteputen á la kinosete, frigjør plass til høye objekter. Døren åpner bortimot 90o, noe som letter tilgangen ytterligere. Bøy knær og nakke, og spaser gjennom bilen.
3
Utsikten bakover er noe begrenset, men kompenseres av store speil som er elektrisk innfellbare. Doble eksosrør i stilige triangler, lik tåkelysene foran.
4
Sporty førerplass- med lærratt, aluminiumspedaler og omdreiningstelleren i sentrum. Girspaken er i hel aluminium og styrer de 6 girene med stor presisjon. Rød startknapp inngår også.

Den utgående modellen av Civic ble aldri noen suksess, noe som var
ganske ufortjent. Bilen var den roms­ligste og mest praktisk innrettede i klassen, men den falt igjennom på et kjedelig utseende og snevert motorutvalget.
Design er den nye generasjonens styrke. I motorutvalget finnes det foreløpig ingen dieselmotorer, så utvalget begrenser seg til en 1,4 liter på 83 hk og en 1,8 liter på 140 hk. Vi tror den nye modellen forsvarer de stolte Civic tradisjonene fra 70, 80 og 90-tallet på en helt annen måte enn forgjengeren.
Prøvekjøringen er fortatt på vinterveier i Ski og omegn, altså under kjente driftsforhold. Etter først å ha lest en del om bilen i brosjyrer og fagpresse slår det oss at den er utrolig velutstyrt, og 1,8 literen på 140 hk, yter i overkant av hva som ellers tilbys i denne prisklassen. Utstyrs­pakken i 1,8 Sport MT omfatter det aller meste: fra cruisekontroll til
17 tommers 225/45 lettmetallhjul,
6 trinns girkasse, stabilitetskontroll, automatisk klimaanlegg, skinnratt, MP3 spiller, alarm ++. Mot et tillegg på 12000 kroner leveres bilen med
i-Shift girsystem som består av
6-trinns manuell kasse med elektronisk styring av girskiftet.
Den manuelle girkassen er usedvanlig lettsjaltet og presis – bortimot perfekt. På gode vinterveier oppfører Civic`en seg sporty og forutsigbart. Det eneste som ødelegger litt av kjøregleden er fjæringskomforten, den er ikke er helt på topp over skarpe ujevnheter. De store ujevn­hetene takles atskillig mer komfortabelt. Føresetet er usedvanlig behagelig, med god sidestøtte. En fornuftig kombinasjon av sport og komfort.

Plass i massevis
Selv om bilen er både kortere og lavere enn forgjengeren, er den romsligere og mer praktisk innredet. Den er absolutt klasseleder i praktiske innredningsløsninger. Det meste av dette finner vi i baksetet og bagasje­­rommet. For det første kan sitteputene bak slås opp langs ryggen slik at hele høyden, fra fotbrønn til tak, blir frigjort for bagasje. Dørene åpner i tillegg nesten 90o, slik at gjenstander av anselig størrelse enkelt kan plasseres rett inn i bilen. Samtidig er bagasjerommet på 485 liter fullt tilgjengelig. I tillegg kan den bakerste delen av bagasjerommet senkes og frigjøre ytterlige 70 liter bagasjeplass. Ingen av konkurrentene i klassen kan tilby disse løsningene. Små og store rom til mindre ting er det også mer enn nok av rundt omkring i bilen.
Både fører og passasjerer har det bekvemt både i for- og baksetet. Med en fører på ca.1,85, er det god plass til en like stor person i setet bak føreren. Takhøyden er også tilstrekkelig. 3 voksne personer i baksetet derimot, blir i trangeste laget sideveis.

tekniskSjåføren har det utmerket
Førerplassen er kapittel for seg, med et instrumentpanel du aldri har sett maken til. Og det fungerer utmerket. Instrumentbelysningen er mørk blå og gir deg følelsen av å sitte i et romskip. Turtelleren er stor og er plassert sentralt bak rattet. I annen etasje, oppunder frontruten, finner du det lettleste, digitale speedometeret. Alt er arrangert i en bue rundt førerplassen, som forøvrig er romslig, selv for personer opptil XL størrelse. Den nye Honda Civic framstår som en usedvanlig vellykket kombinasjon av sporty, og delvis trendsettende design, samt praktiske for­deler den er alene om på markedet.
i-VTEC motoren 1,8 literen krever turtall før den yter sitt beste og over 4000 o/min sparker det virkelig fra.
Effekten blir nesten turboaktig og du merker at det er 140 hk under panseret. 0-100 km/t går i følge fabrikkens opplysninger unna på 8,9 sekunder. Dreiemomentet ved lavere turtall kunne vært bedre, men kjører du normalt, og ikke bruker alle
hestekreftene, kompenserer motoren med et forbruket ved blandet kjøring på rundt 0,66 l/mil.

 

 

   

 

Ansvarlig utgiver: Ski Papirindustri AS