FollAvis Ski kommune

Mitsubishi Lancer 2006

Nyttige linker

NAF

Autobørsen

Finn.no

BilNorge

DinSide: motor

Kvasir: kart

 

Tekst og foto: Roald Smedbakken

Peugeot 407 SW
– en annerledes stasjonsvogn

peugeotDynamisk og frekk design preger 407.

Tidligere stasjonsvogner fra Peugeot, - 406, 505, 504 og 404, var alle klasseledere på plass og komfort. 407 SW er bygget over et annerledes konsept, og danner nesten en klasse for seg selv. Designet skiller den ut fra det meste i mellomklassen, med grill á la Ferrari og lav, langstrakt profil. Den sportslige profilen understrekes også i interiør, instrumenter og betjening. De store vindusflatene, sammen med glasstaket, plasserer deg midt i omgivelsene. Vi har prøvekjørt bilen med den nye 1,6 liters dieselFord, Mazda, Volvo og Citroen.

konsollOppmerksomhetsvekker
Du må like å bli lagt merke til hvis du velger denne bilen. Den kan vanskelig forveksles med noen andre. Dette alene er nok til å sikre den et publikum. Hvis SW står for Sportwagon, forteller dette mye om hva Peugeot har tenkt, og hvilke plass denne bilen skal ha i markedet. Hovedinntrykket er en lekker, sportspreget familiebil, som våger å skille seg ut. Den gir deg muligheten til å kjøre en spesiell bil, med god kvalitet, til en overkommelig pris. Men er du av de mer prestisjeorienterte, vil du nok fortsatt finne din bil blant de tyske toppmerkene.

Førermiljø og interiør
Dette er en bil hvor føreren har fått prioritet, plass- og komfortmessig. Bak rattet er det plass og luft i massevis. Glasstaket bidrar sterkt til dette inntrykket. Ønsker du ikke utsyn den veien, aktiverer du bare bryteren for undertaket, som glir pent på plass, og sol og himmel er stengt ute. Instrumenter og betjening har et sportslig preg, og selv om det er mange knapper å forholde seg til på midtkonsollet, lærer man seg raskt hva som er hva. Interiøret som helhet gir en behagelig følelse av godt materialvalg og solid kvalitet. Setene gir god sidestøtte og sittekomforten er en langtursbil verdig.
I baksetet er det litt trangere forhold, særlig blir takhøyden snau for de mer høyvokste, men det er bedre plass her, enn i sedanutgaven.
foerermiljoDu nyter også godt av det store glasstaket,- det oppleves som en viss kompensasjon for lav takhøyde. Fremover er utsynet fint, men det er ikke lett å se hvor motorpanseret slutter. Bakover er det verre, mest på grunn bakrutens utforming. Ryggesensor burde vært standard (fåes som ekstrautstyr til ca. 4000 kroner).
Bagasjerommet er regulært i fasongen, uten inntrengende hjulkasser. Baklukens utforming virker litt plassbegrensende i høyden. Ønsker du å beskytte bagasjerommet mot skader og søl, finnes det en bagasjeromboks med åpning i bakkant (ekstrautstyr). Bakruten kan åpnes separat, smart når du bare skal laste inn noen handleposer i en fart.

Diesel uten ”klakking”
1,6 literen HDI motoren er en perle,- den er fleksibel, arbeidsvillig og uanstrengt. Fraværet av dieselklakking og vibrasjoner er en behagelig opplevelse. Forbruket ligger rundt 0,56 l/mil ved blandet kjøring. Det vil si at du kan kjøre ca.120 mil mellom hver opptanking. Motoren er turtallsvillig og en ”overboost” funksjon, som inntrer når du gir full gass, øker dreiemomentet med 20 Nm- til 260 Nm. Kjekt å ha i forbikjøringssituasjoner. Girskiftet er lett og presist.

Kjøreegenskaper
Noen timer på forskjellig type vei og underlag avslører gode og trygge kjøreegenskaper.
På svingete vei merkes det at bilen er tung, men den lette og ganske presise styringen gjør kjøringen til en fornøyelse. Fjæringen er ganske fast, men komfortabel, selv om skarpe kanter og hull til en viss grad både høres og føles. Dette har den tilfelles med det store flertallet av dagens biler. Dekkutrustningen må ta hovedskylden for dette.

tekniskSikkerhet i toppklasse
Sammen med Citroen C5 og Renault Laguna ligger 407 SW på den absolutte sikkerhetstoppen når det gjelder passiv sikkerhet i denne klassen iflg. Euro NCAP. Med ESP som standard og en normal kjørestil er også den aktive sikkerheten tatt vel vare på. I ekstreme situasjoner kan den slippe litt raskt med bakhjulene, men her har dekkvalget en viss innflytelse. Andre tester viser at veigrepet på vinterføre er på høyde med de beste. Bilen er utstyrt med 7 kollisjonsputer som standard, men ytterlige 2 sidekollisjonsputer ved baksetet kan leveres som ekstrautstyr. Bilens tomvekt, som er hele 1492 kg, indikerer en gjennomført sikkerhetskonstruksjon, som ikke alene støtter seg på antallet kollisjonsputer.

Dyr nok
Listeprisen på 407 SW SR Confort 1,6 HDI FAP er ca. 315.000 kroner, levert Ski. Prishoppet fra forrige modell ,- 406 er ganske formidabelt, men det forsvares i høy grad av bilens elegante og frekke design.
I forhold til sine tyske konkurrenter, for eksempel Audi A4 med dieselmotor, i basis utgave, er prisforskjellen godt over 40.000 kroner i Peugeoten`s favør.

 

   

 

Ansvarlig utgiver: Ski Papirindustri AS