FollAvis SN


Nyttige linker

 :: NAF

 :: Autobørsen

 :: Finn.no

 :: BilNorge

 :: DinSide: motor

 :: Kvasir: kart

 

 

Bil og motor

Test og foto: Roald Smedbakken
1

Det litt anonyme japanske designet forteller lite om denne bilens kvaliteter og egenskaper. Subaru har siden starten i 1953 vært en outsider i bilverdenen, - en slags japansk Citroën. Subaru er det Japanske navnet på de klareste stjernene i stjernebildet Tyren: Pleiadene 6 av disse er gjengitt i logoen omgitt av en oval ring som symboliserer at de er en del av et stjernebilde, slik som Subaru er en del av Fuji Heavy Industries. Boxermotoren, den permanente firehjulsdriften og en nesten uovertruffen mekanisk kvalitet, har skaffet den mange trofaste venner verden rundt. Rust er vel det eneste som setter stopper for en gammel Subaru. Det tyske bilmagasinet Auto, Motor und Sport hadde nylig en undersøkelse blant i over 285000 bileiere i 18 Europeiske land. Den viser at svenske Subarueiere er de klart mest fornøyde av alle i Europa, med 81,8 % helt fornøyde eiere. Toyota ble nr. 2 med 59,8 % helt fornøyde.

2
Rammeløse vinduer. De elegante, rammeløse sidevinduene er en gammel Subaruspesialitet.
3
Doble eksosrør – ikke til pynt. Subaru har økt motorkraften i 2 litersmotoren fra 135 til 165 hk. bl.a. ved hjelp av nytt eksossystem med 2 store potter og rør bak. Subarus spesielle eksoslyd er heller ikke blitt mindre tøff.
4
Sporty og funksjonell førerplass.
Rattbetjening av radio/CD savnes, men forøvrig er hendler og brytere lettbetjente og presise. Både materialbruk og instrumenteringen understreker at man har prioritert funksjon framfor fancy design. Den 4- trinns, elektroniske Sportshift girkassen, preges av god mekanisk presisjon og gir myke girskift. Kombinasjonen automatisk/manuell girskift fungerer meget bra.

God biløkonomi
Som konkurrent til de mer prestisjetunge europeiske bilmerkene mangler Subaru kun statusfaktoren og noe av designet til enkelte av disse. En direkte prissammenligning mellom Subaru Legacy, og for eksempel Audi A4 med 4-hjulsdrift og 1,8 liters motor, viser at prestisje og design ikke er noe du får med på kjøpet.
Subaruen har det meste du
kan ønske deg av utstyr inkludert i prisen, som for den prøvekjørte modellen 2.0R stv. med automatgir, er kr. 380.900. Ønsker du skinnseter, navigasjon, 2-delt soltak og elektrisk justerbart førersete må du ut med 410.900 kroner. Bil i Norge er uansett ikke billig, men her får du mye utstyr og flotte egenskaper for pengene.
En VW Passat med denne kombinasjonen vil koste deg over 700.000 kroner. Når en vet at rundt regnet 200.000 kroner av denne prisforskjellen havner i statskassa, er det kanskje lurt å vurdere behovene sine en gang til. (Denne versjonen av Passat har riktig nok en betydelig større motor og enda mer utstyr).

Kjøregleden er satt i førersetet
Under prøvekjøringen av bilen merket vi fort at dette er en bil for de som liker aktiv kjøring. Stabiliteten
i svingene er bunnsolid, (denne følelsen gjelder for så vidt hele bilen) med gode marginer. Du skal kjøre som en villmann (eller dust), før bilen slipper taket. Vi hadde ingen intensjoner om å teste grenser, men den kvikke styreresponsen, balansen i understellet kombinert med konstant, symmetrisk firehjulstrekk, ga oss klare signaler om at Legacy garantert vil gi kjøreglede året rundt. Det behøver ikke være snøvær og glatt veibane for at du skal ha full glede av denne bilen. Legacy med automatgir har Subarus eget antispinn- og stabilitetssystem som standard. Dette fåes ikke på utgavene med manuelt gir. En god grunn til å velge automatgir.
Fjæringen har et ganske stramt oppsett, som sammen med dekkprofil 215 x 45 på 17” felger i teorien skulle gå ut over komforten. Dette er ikke tilfellet her. Subaru har funnet en nærmest optimal balanse mellom sportslige kjøreegenskaper og god fjæringskomfort. Et ytterligere bi­drag til komforten gir boxermotoren, som har en spesiell turbinaktig gangkultur og lyd. Den er bortimot vibrasjonsfri og avgir effekten jevnt over hele turtallsregisteret.

Diesel kommer senere
Rent salgsmessig vil nok Subaru tape en del på at de ikke kan levere bilen med dieselmoter før om 2 år. Nå er det imidlertid ikke mange som leverer kombinasjonen firehjulsdrift/dieselmotor og automatgir til en fornuftig pris, så problemstillingen er litt mindre relevant for Subaru enn for andre merker. Bensinforbruket er absolutt ikke avskrekkende. Det oppgis av fabrikken til å være ca. 0,87 l. ved blandet kjøring og 0,67 l. på langkjøring.

Automatgir er tingen
Automatkassen er en 4 trinns Sportshift med mulighet for manuelt skifte, ved korte bevegelser av girspaken fremover og bakover. Dette fungerer utmerket sammen med den turtallsvillige boxermotoren på 165 hk, og bidrar sterkt til bilens sportslige karakter. Denne modellen
har også stabilitetsprogram med antispinnfunksjon. Den separate prisen på automatgir er 15000 kroner inkl. stabilitetskontrollen. Vi anbefaler sterkt å velge modellen med automatgir. Flere konkurrenter har kombinasjonen 4- hjulsdrift og automat, men da til en vesentlig høyere pris. Etter noen timer bak rattet sitter vi igjen med en god følelse av at denne bilen gir deg den riktige kombinasjonen av dynamiske kjøreegenskaper og ekstraordinær mekanisk kvalitet, i en moderne innpakning. Skal du bruke dine egne hardt tjente penger på en familiebil som gir deg genuin kjøreglede, sommer som vinter, ser vi ikke mange konkurrenter i denne prisklassen.

side
Ulv i fåreklær? De rene, nøytrale linjene røper lite om bilens egenskaper ved første øyekast. Det er først etter et mer nærgående studium en skjønner at Legacy representerer noe spesielt i denne klassen.

God plass, men ikke størst
Stasjonsvogn utgaven av Legacy er ikke den romsligste på markedet, men den klarer seg fint i sammenligning med for eksempel Opel Vectra, VW Passat, Honda Accord, Volvo V70 med flere. Det er først og fremst bagasjeplassen på 459 liter, som er noe snauere enn hos mange av konkurrentene. Dette skyldes først og fremst en lavere takhøyde i bagasjeavdelingen. Inne i kupéen er plassforholdene absolutt på høyde med de fleste. Takhøyden er bra, det samme gjelder beinplassen, som får absolutt godkjent både foran og bak. I førersete er det lett å finne en god kjørestilling på tross av at rattet ikke lar seg justere i lengderetningen. Setene er passelig fast stoppet og gir god støtte sideveis. De har også et fornuftig antall reguleringsmuligheter - høyde, lengde og korsryggstøtte. Hvis flere enn én person bruker bilen daglig, kan for mange manuelle innstillingsmuligheter bli en kilde til mye ergrelse og heft, når man prøver å finne tilbake til sin egen innstilling. Nyttelasten er ca. 565 kg. dvs. at 4 voksne personer kan ha med seg 66 kg. bagasje hver.

Sikkerhet
Noen EuroNCAP sikkerhetstest av Subaru Legacy er ikke gjort, men hos den Australske søster -organisasjonen har den fått toppscore. Uavhengige tester i USA har også gitt topplasseringer. Den aktive sikkerheten er ivaretatt på en utmerket måte gjennom de gode kjøreegenskapene og firehjulsdriften. For å senke bilens tyngdepunkt er både motorpanseret og bakdøren laget i aluminium. Vektfordelingen i bilen er optimal – 50/50. 6 kollisjonsputer (2 trinns SRS foran), aktive hodestøtter og 3- punkts sikkerhetsbelter med beltestrammere og lastbegrensere foran, samt 3 stk trepunkt seler bak, ivaretar den passive sikkerheten.

Oppsummering
Med denne moderniserte utgaven av Legacy har Subaru fått et sterkt kort på hånden i kampen mot konkurrenter som VW Passat, Toyota Avensis, Audi A4, BMW 3 serie, Honda Accord, Opel Vectra m.fl. Den er ikke den største, du finner ingen dieselmotor i sortimentet, designet er heller ikke av de sprekeste. Men den har en ganske unik kombinasjon av egenskaper som burde tiltale mange norske bilkjøpere: permanent firehjulsdrift med supre kjøreegenskaper, høy driftsikkerhet, gunstig pris i forhold til utstyrsnivå og høy bruktverdi. Automatgir kombinert med antispinn og stabilitetsprogram er et rimelig tilvalg som øker kjøregleden ytterligere. Den kan ikke konkurrere med VW Passat når det gjelder bagasjeplass og ikke med BMW, Audi og Mercedes på prestisje. På de fleste andre områder, og ikke minst på pris, kvalitet, økonomi og kjøreglede året rundt, har Subaru Legacy få konkurrenter.

   

Ansvarlig utgiver: Ski Papirindustri AS