FollAvis Rainbow

Nyttige linker

 :: Rough Guides

 :: GoToGate

 :: Reiser & Ferie

 :: Båt Magasinet

FolloAVIS Prøvekjører:

1
Suzuki Grand Vitara er absolutt ikke ”på jordet”. Den tar seg godt ut fra de fleste vinkler.
Hytteexpress - sommer som vinter, vi tror du får mye nytte og glede for pengene hvis du har reelle behov for å ta deg helt frem.
3
Fører miljøet er moderne og ryddig med fint materialvalg.

Nye Suzuki Grand Vitara
– en skikkelig utfordrer
Siden lanseringen av den første Vitaraen i 1988 har mange blitt glad i den lille tøffe 4 hjuls- trekkeren, som gjennom årene har strukket seg i lengden og etter hvert blitt til en 7 seter i den lengste versjonen.
Den nye generasjonen starter med en 5 seter, med 3 alternativt 5 dører. XL7 versjonen kommer senere. Vi har tatt 5 dør`s versjonen, med 2 liters bensinmotor på 140 hk, på en liten prøvetur i Ski og omegn.

Gjennomført og moderne design
Nye Grand Vitara er blitt lengre, bredere og lavere. Akselavstanden er økt med 18 cm. Resultatet er blitt bedre plassforhold i kupèen, forbedrede kjøreegenskap og komfort. Designmessig er den nye modellen en kraftig oppdatering som bringer den fullt på høyde med konkurrentene. Vi tror de fleste vil falle for de rene linjene og en del tøffe detaljer som understreker offroad karakteren. Interiøret er sporty og velordnet og gir en følelse av høy kvalitet. Sammenlignet med markedslederen blant SUV`ene Toyota RAV4 er Grand Vitara 27 cm lengre, og uten å ha foretatt finmålinger, ser bl.a bagasjeplassen ut til å være fullt på høyde med konkurrentenes.

Lang akselavstand bidrar til god fjæringskomfort
Den økte akselavstanden, sammen med stor fjæringsvei, gir god komfort, både på dårlig veiunderlag og på vanlig landevei. Skarpe kanter, fartshumper og større ujevnheter merkes godt, men mest i karosseri og ratt. De gode setene filtrerer bort det meste av dette før det når føreren. Bilen virker så godt sammenskrudd og solid at dette ikke er sjenerende – det er bare prisen en må betale for å kjøre SUV. Sammenlignet med konkurrentene er Vitaraen absolutt av de mer komfortable. Som sine forgjengere er Grand Vitara bygget på en rammekonstruksjon i stål. Dette gir optimal vridningsstivhet og bilen blir mer stabil i terrenget. Konkurrentene har stort sett selvbærende karosserier.

Stabil og lettkjørt
Suzuki Grand Vitara preges som de fleste SUV`er av at de skal gjøre en jobb både på og utenfor asfalten. Kjøreegenskapene preges selvfølgelig av dette, men bilen er lettkjørt og stabil, med god oversikt fra førersetet. Giringen er presis, det samme gjelder styringen. I hastigheter over 90 - 100 km/t blir støynivået ganske høyt og bidraget kommer fra motor, drivverk, vindsus og veiunderlag. Dette har den også til felles med konkurrentene. Bilen vi prøvet var utstyrt med 17 tommers hjul, men den fåes også med 16 tommers. Det siste vil nok kunne forbedre støybildet og øke komforten over skarpe ujevnheter. Bilen leveres foreløpig uten ESP, dette skal komme senere.

Utenfor veien
Vi la ikke ut på noen skogtur men de tekniske spesifikasjonene forteller at bilen nok ikke så lett lar seg stoppe i terrenget. Her er den de fleste konkurrenten overlegen. God bakkeklaring, den stive rammekonstruksjonen og muligheten til å velge lavgir med sperre på senterdifferensialen, er de viktigste bidragene til dette. Har du lang, kronglete og dårlig brøytet vei til hytta, bør Grand Vitara være en selvfølgelig kandidat, særlig når du tar prisen i betraktning.

Trivelig og ryddig førerplass
Vi testet versjonen med skinninteriør som gir bilen et preg av eksklusivitet du ikke venter å finne i denne typen bil. Skinnrattet er utstyrt med styring av radio og cruise control. Instrumentene er lettleste, betjening er logisk og ergonomisk. Sammenlignet med den gamle modellen er dette en helt annen verden.Vi savnet imidlertid muligheten for regulering av rattet i lengderetningen,men behovet for dette vil jo variere etter førerens kroppsbygning. Speilene er ekstra store og gir verdifull oversikt ved vanskelige manøvreringer. Kupeen forøvrig er romslig både foran og bak. Bagasjerommet er forholdsvis stort (ca. 400 liter), med en regulær og utnyttelsesvennlig form.

tekniskMotor og gearkassealternativer
Bilen vi prøvekjørte hadde en 2 liters bensinmotor på 140 hk. med maks. dreiemoment 183 Nm v. 4000 o/min. Etter hvert fåes den også med 1,9 liters dieselmotor fra Renault som yter 129 hk. og har et dreiemoment 300 Nm v/2000 o/min. Du kan velge mellom 5 trinns manuell gearkasse (prøvekjørt) og en 4 trinns automat. Diesel fåes kun med 5 trinns manuell kasse.

Modeller og priser
Vi prøvekjørte toppmodellen Grand Vitara 2 l Limited med bla.: skinninteriør, navigasjon, konstantfartsholder, soltak og 17` aluminiumsfelger. Dette er toppmodellen, som koster ca. 349.000 kroner. Grunnmodellen Grand Vitara Sport koster ca. 319.000 kroner, med samme motor.

Oppsummering
Hovedinntrykk etter et par timer bak rattet er at den nye Suzuki Grand Vitara er en SUV med alle de riktige egenskapene, inkludert en gunstig pris. Tøff design, solid og moderne, med et ekstra potensiale på ulendte veger, sommer som vinter.   

 

 

 

Ansvarlig utgiver: Ski Papirindustri AS