FollAvis SN

Nyttige linker

 :: Rough Guides

 :: GoToGate

 :: Reiser & Ferie

 :: Båt Magasinet

Tekst: Roald Smedbakken

500 mil med 53 år gammel bil

Dag Sandnes fra Drøbak og hans 1953 modell, Chevrolet Bel Air, er hjemme igjen etter å ha deltatt på det norske klassikercruiset på Route 66, fra Chicago- Illinois til Santa Monica – California. De 17 deltakerbilene kom seg alle gjennom ruten uten store problemer, og ingen av de rundt 40 deltakerne ble syke eller fikk andre problemer i løpet av de 20 dagene turen varte.

Alle fullførte etter tidsskjemaet
Å holde 17 gamle biler samlet over en distanse på nesten 500 mil, krever en del forhåndsregler og tiltak for å sikre seg mot driftsstans, og derav følgende forsinkelser i et opplegg der alle overnattinger er forhåndsbestilt. For å sikre seg mot eventuelle forsinkelser på grunn av driftsproblemer, var det med en følgebil med tilhenger. Dette viste seg å være et nødvendig tiltak da flere av deltakerne måtte benytte seg av tilhengerfrakt for å fullføre dagens etappe. Alt av reparasjoner og vedlikehold ble ordnet på kveld/nattid.
Vi avla Dag Sandnes – som var eneste deltaker fra Follo, et besøk etter hjemkomsten for å få et førstehånds resymé av hvordan turen i store trekk hadde forløpt, samt bilder og glimt fra spesielle begivenheter underveis.

Uvær i New York
Avreisen fra Gardermoen ble ca.3 timer forsinket på grunn av et forferdelig uvær i New York.
Da følget på 40 personer ankom flyplassen i New York var det kjempekøer og nærmest totalt kaos. Sommel og rot hos det amerikanske flyselskapet – Continental Air, førte til at en del av nordmennene ikke kom videre til Chicago samme kveld. Ca.15 personer måtte overnatte i New York, spredt rundt omkring på forskjellige hoteller i byen.

Bulker før start
Neste dag bar det videre til Chicago og starten på Route 66. Bilene var ankommet noen dager før og ble hentet av eierne den 4. juni. Med god tid før cruiset startet, fikk deltakerne med seg mange severdigheter både i sentrum og i utkanten av Chicago. En tur opp i byens høyeste skyskraper- Sears Tower, som inntil for noen år siden, var verdens høysete bygning, ble ett av høydepunktene. En av deltakerne, Per Gerhardt med sin Mercurey Monterey Convertible fra 1957, ble utsatt for en såkalt ”hit and run” påkjørsel av en lokal bilist som kom ut fra en enveiskjørt sidegate, mot kjøreretningen, og etter å ha truffet Gerhardts bil i dør og forskjerm med solide bulker som resultat, stakk av i full fart. Politi ble tilkalt og greide i løpet av ganske kort tid å finne synderen. Straffen for slik oppførsel er ganske streng i USA, så kontakten med nordmannen blir nok ingen billig fornøyelse for amerikaneren. Per Gerhardt måtte kjøre Route 66 med solide bulker i den ellers så strøkne bilen.

6. juni 2006, kl. 06.06 på Lou Mitchells restaurant
Ca. kl. 05.30 var de fleste av de over 40 cruisedeltakerne på plass på startstedet for Route 66 som regnes å være Lou Mitchells restaurant i Chicago. Der inntok de en solid amerikansk frokost, som i mengde mat tilsvarer en over gjennomsnittlig norsk middag.
Rundt kl. 07.30 ruller de 17 bilene fra hotell Hollyday Inns parkering, ut på Route 66 og med kurs for Santa Monica , California, ca.4000 km lenger vest.

1 Vi viser her en del bilder, tatt underveis, av Dag Sandnes, som gir ett interessant resymé av cruisets forløp.
The Bean. Denne store høyglanspolerte ”bønnen” speiler mesteparten av Chicagos ”skyline” perfekt. Den poleres 2 ganger daglig.
3
Besøk på en fullrestaurert Standard Oil bensinstasjon av den gamle sorten, ”Open today” som det står på skiltet.
Her er veien belagt med murstein (fra 1926) i noen kilometer.
Old Chain of Rocks Bridge over Mississippi. Grensen mellom Illinois og Missouri går omtrent midt på brua. Brua er skrøpelig og kun åpen for spesielle grupper noen få dager i året. Avstanden mellom bilene må være minst 30 meter. Bildet viser Dag Sandnes Chevrolet Bel Air etter å ha krysset statsgrensen midt på brua.
6 Kvelden den 9. juni var det besøk på Drive in Movie m/ popcorn and Coke i Cartaga Missouri. Kinoen er fullrestaurert. Bileiere med pickuptrucks parkerte med lasteplanet mot film-skjermen og installert med fullt picnic utstyr, - campingstoler og bord + full servering på lasteplanet.
7 Punktering var ingen spøk. Denne Cadillacen er utstyrt med hjul som krever gammeldags slange i dekket. Da selve dekket er av nyere dato og merket ”Tubeless”, var det omtrent umulig å finne et verksted som ville skifte slange. Grunnen var frykt for eventuelle søksmål, som følge av eventuelle uhell senere, fordi de hadde lagt slange i et dekk som var merket ”slangeløst”.
8
Om morgenen 10. juni var det deltakelse i Kansas Route 66, 80 års festival, med bilparade og etterpåfølgende utstilling av klassikere og veteraner. I selve bilparaden utgjorde de norske bilene en vesentlig andel, og på den påfølgende utstillingen ble Dag Sandnes bil kåret til ”Best Chevrolet”. Arrangørene hadde utsatt festivalen med 1 uke da de i våres fikk vite om nordmennenes planer om å kjøre ruten.
8 12. juni, dagen starter i Clinton, Oklahoma og dagens mål er Amarillo, Texas, ca. 30 norske mil lenger mot vest.
Gamle bensinstasjoner og gamle biler. Det er mange flotte, fullrestaurerte og noen litt mer beskjedne bensinstasjoner underveis og de fleste av dem fikk oppmerksomhet fra nordmennene- disse to ligger i Texas.
12 Big Texan Steak, ca. 2,2 kg biff m/div. tilbehør. Greier du å sette denne til livs, slipper du å betale regningen. Vår mann forsøkte, men ga opp etter en times tid. Denne middagen glemmer verken han eller noen av de andre som deltok, med det første. Alle porsjoner var XXL, -Texas style. Neste dag venter en kjøretur på 39 mil, til Las Vegas, New Mexico.
13 Ankomst til Plaza hotell i Las Vegas, New Mexico. Her hadde de ansatte på hotellet parkert sine egne biler som de flyttet da nordmennene ankom, slik at det skulle være plasser ledige til de 17 norske bilene foran hotellet. Senere ble deltakerne overrakt byens nøkler av borgemesteren.
14
Holbrooke, Arizona – overnatting i indianertelt. Dobbeltrom i teltet var kanskje ikke akkurat drømmen fra guttedagene.
15 Grand Canyon – en spektakulær naturopplevelse. Kløften er 446 km lang og varierer mellom 0,4 til 24 km i bredde. På det dypeste er det 1600 meter ned til Colorado River. Her kan man se 2 milliarder års geologisk historie gravet ut av elva- lag for lag.
17 Den første europeer som oppdaget Grand Canyon var kaptein Garcia Lopez de Cardenas i 1540. Indianere har befolket området i over 3000 år. 18 av de norske deltakerne var med på helikoptertur til Grand Canyon.
18  
19 En førkrigs Fordson traktor, solid fortøyd i en lyktestolpe.
20 Roys Motell og Cafe i Amboy, California åpnet samtidig med Route 66 i 1926. Amboy var opprinnelig et vannhull under byggingen av South Pacific Highway som ble anlagt gjennom Cadiz dalen i 1883- 84. Vannet ble fraktet fra Kilder i Newberry Springs ca. 8 mil vest for Amboy. Stedet har siden da vært en velkommen oase i ørkenen.
21 Endelig ”hjemme” igjen etter 53 år. Dags Chevrolet på Bel Air Road, i Beverly Hills i Hollywood.
22 Noen frittgående esler, diverse souvenirsjapper og serveringssteder i Wild West stil utgjør gatebildet i præriebyen Oatman i Nevada. En slående kontrast til glamouren i LasVegas noen mil unna.
23
 
24
Avskjedsmiddag på Mariscos Seafood - La Palapa– et veldig lokalt spisested i Ingle­wood, ute ved flyplassen i Santa Monica. Spesialitet: Sjømat, tacos, øl og tequila. Dag hadde fødselsdag, en feiring han nok sent vil glemme.
25 Santa Monica 26/6 – bilene er klargjort for shipping i container, via Mexico gulfen, til Norge.

 

 

 

 

 

 

 

Ansvarlig utgiver: Ski Papirindustri AS