FollAvis Rainbow
Jobb og næringsliv

Tekst: Helle Marie Wiig/
Foto: Roald Smedbakken

KONKURRANSEN SKJERPES YTTERLIGERE

Den store kjøpefesten er i gang. Senterleder Peder Halgunset på Vinterbro Senter og senterleder Georg Vestby på Ski Storsenter har for lengst kommet i julestemning. Med nisseluer og entusiasme har de kastet seg inn i kampen om kundene. Det nyåpnede Töcksfors Shoppingcenter rett over grensen har som mål at 80 prosent av kundene skal være norske. Vestby og Halgunset regner likevel med en sterk og lystig klang av jingle-bells fra egne kassaapparater…

Hvem tar kaka

Konkurrenter - men på “god talefot”. (Senterleder Peder Halgunset på Vinterbro Senter og senterleder Georg Vestby på Ski Storsenter)

Vi møter dem i et langt og smalt lokale som umiddelbart gir assosiasjon til en motorvei som E6 fra Norge til Svinesund. To senterledere slår seg ned på samme side av bordet, blar i et nummer av Follo Avis og fleiper jovialt om de skal ta en kryssord eller en sudoku. Georg Vestby og Peder Halgunset kjenner hverandre godt. Profesjonelt er de konkurrenter, men de står nå foran samme utfordring. Svinesund har fått konkurranse. Den 28 oktober i år rullet Olav Thon Gruppen ut den røde løperen for Töcksfors Shoppingcenter.
Nordmenn har tradisjon for å reise til Sverige for å handle. Før jul er det høysesong. Vi trekker nisseluene godt nedover hodet og trosser milevis med reisevei, bilkøer og kassakøer. Vi handler til vi blir både gule og blå. Kjøttvarer og alkohol står øverst på listen, men det er på varer som sigaretter og snus det virkelig er penger å spare. Det klirrer i norsk mynt og en sterk krone som får sølvrelieffet av svenskekongen til å blekne.

Senterlederne ligger i forkant
Men i vårt område har Vestby og Halgunset kastet seg inn i kampen.
-Det er klart vi tar konkurransen alvorlig, sier Halgunset. Men vi må hele tiden tenke fremover. Hva kan komme til å skje i markedet? Vi må alltid være i forkant.
-Hva tenkte du første gang du fikk vite at Olav Thon, din egen sjef, skulle åpne et kjøpesenter som ville konkurrere om dine kunder?
-Helvete heller! Smeller det fra Halgunset som kom Vestby i forkjøpet. Vestby ler.
-Jeg har hatt gleden av å jobbe for denne beskjedne hallingdølen i 15 år, sier han. Det er ikke første gang jeg har opplevd at han gir meg konkurranse. Da jeg satt på Strømmen Storsenter og han kjøpte Lørenskog Storsenter sa han at dette måtte jeg tåle, og at jeg heller fikk skjerpe meg. Så var vi enige om det. Thons etableringsstrategi går på tvers av hva senterledere synes er OK.
Det er tydelig at de ambisiøse herrene liker å ha noe å strekke seg etter. De synes konkurranse er utfordrende fordi muligheten for å feile er til stede, men tilfredsheten når de lykkes er desto større. -Det skal være gøy å være på jobben! Det gnistrer i Vestby. Tenk på alle de menneskene som jobber på et kjøpesenter. De tilbringer flere timer på jobben enn hjemme med familien. Jeg pleier å si at hvis de ikke har det gøy på jobben, da kan de gå hjem!

Toeckfors

Töcksfors Shoppingcenter
Oppført: 2005
Eier: Olav Thon Gruppen
Senterleder: Helene Marie Rødseth
Areal: 28.000m2
Butikker: 42 butikker
Spisesteder: 4
P-plasser: 1.200
Omsetning på sikt:
1 milliard norske kroner
Antall besøkende på sikt:
3 millioner

Vinterbro

Vinterbro Senter
Oppført: 1996/modernisert: 1999
Eier: Steen & Strøm Norge
Senterleder: Peder Halgunset
Areal: 35.086 m2
Butikker: 83
Spisesteder: 7
P-plasser: 1.450
Beregnet omsetning for 2005:
1 milliard 250 millioner
Antall besøkende for 2005:
4,2 millioner

Nordby
Nordby Shopping Center
Oppført: 2004
Eier: Olav Thon Gruppen (40%) i tillegg til Maximat og Orvelin Group AB
Senterleder: Ståle Løvheim
Areal: 30.000 m2
Antall butikker: 47
Antall spisesteder: 3
Antall P-plasser: 1.000
Beregnet omsetning for 2005:
950 millioner svenske kroner
Beregnet antall besøkende for 2005: 2 millioner 900 tusen
Ski
Ski Storsenter
Oppført: 1995/Den nye delen i 2003.
Eier: Olav Thon Gruppen
Senterleder: Georg Vestby
Areal: Shopping: 35.000m2.
I tillegg kommer kino, bibliotek, hotell og 87 leiligheter.
Butikker: 110
Spisesteder: 17
P-plasser: 1.600
Beregnet omsetning for 2005:
1 milliard 775 millioner
Beregnet antall besøkende for 2005: 5,9 millioner

Thon på begge sider av grensen
Olav Thon Gruppen er godt etablert på begge sider av grensen. Töcksfors Shoppingcenter forventes å konkurrere om en eksisterende kundemasse og kjøre med hardt trykk i markedsføringen. I Norge har de Østfold og Akershus som nedslagsfelt. De vil bli en sterk konkurrent til sentrene på Ski og Vinterbro i tillegg til den konkurransen våre sentre allerede har fra blant annet Nordby Shopping Center ved Strømstad.

Det er norske Helene Marie Rødseth som er senterleder for Töcksfors Shoppingcenter
-Vi er et moderne grensehandelssenter, men også et service- og handelssenter for nærområdet, forklarer hun. -Vi har god kvalitet på varene, og vi har et variert utvalg. Nordmenn kan gjøre en god handel hos oss først og fremst fordi vi opererer med svenske priser, men også fordi den norske kronen for tiden er sterk. Dessuten har vi nye og innbydende lokaler det er hyggelig å oppholde seg i.
At Thon-gruppen har sentere på begge sider av grensen ser Rødseth på som bare positivt. -Vi er selvfølgelig i konkuranse med hverandre, men vi er også gode kolleger. Vi deler erfaringer og kunnskap. At det er flere av oss gjør bare at vi skjerper sansene.

Satser på det daglige behovet
Vestby og Halgunset er enige om at det ikke har noen hensikt å konkurrere med Sverige om de varene nordmenn kjøper der. -Vi må sørge for å score på andre ting, forklarer Vestby. Vi kan ikke styre kronen og kan ikke konkurrere på pris. Våre kunder reiser ikke til Sverige hver dag, og da er det plass til alle. Men vi må ha den beste servicen og må være flinkest til å selge de varene vi har.
-Dessuten kan vi tilby så mye mer enn billig kjøtt og alkohol, føyer Halgunset til. -Når vi har såpass mange andre butikker da klarer vi å konkurrere.
-Töcksfors Shoppingcenter forventer tre millioner kunder på sikt og at 80 prosent av dem skal være norske. Hva synes dere om det?
-Det er ikke et dårlig mål det, smiler Vestby. -Men det bor jo ikke andre enn nordmenn der! En rungende latter høres fra kollega på Vinterbro. -Noen må tape i en slik situasjon. En del av kundene deres vil selvfølgelig komme over grensen. Helene er ingen hvem som helst, hun er dyktig.
Vestby og Halgunset synes det blir spennende å følge med hvordan Töcksfors Shoppingcenter utvikler seg. Senteret ser bra ut og profilerer seg høyere en ”hallarna” med kjøtt ved Svinesund. Men de mener at nordmenn vil fortsette å handle de samme varene som tidligere i Sverige, og at den største konkurransen fremdeles vil være fra Svinesund og Strømstad. Strømstad har fergen fra Sandefjord i tillegg til at E6 er hovedvei mellom Europa og Norge. Derfor mener de nordmenn fremdeles vil pløye veiene mot Svine­sund/Strømstad-området.

Tar konkuransen på alvor
-Men hva gjør dere for å stå imot konkurransepresset?
-Vi jobber med å stimulere butikkene til å bli enda bedre, forklarer Halgunset. Vi tar konkurransen alvorlig og gjør noe med situasjonen. For eksempel kan vi utøve press på en butikksjef som kanskje bør våkne. Men vi kan ikke knipse med fingrene, vi er avhengige av andre. Butikkene selv har ansvaret for oppfølging og opplæring av ansatte. Vi kjører kurs i forhold til de behovene som er. Den konkurransen vi har til Sverige den blir sterkere og den må vi ta på alvor. Slike ting tenker vi som senterledere på hele tiden. Konkurransen fra Töcksfors har vi tatt høyde for, for lenge siden.
Men egen strategi er ikke noe senterlederne vil snakke høyt om. De holder kortene tett inntil brystet.
-Generelt kan jeg si at strategi for meg er hvordan jeg når målet, sier Vestby. Etter å ha definert målet munner det ut i en handlingsplan. Så justerer vi kanskje litt underveis. Når det gjelder konkurransen fra Sverige må vi øke innsatsen i forhold til det vi allerede gjør. Vi må gå igjennom hvordan vi jobber og hvordan vi kommuniserer for å finne ut hvor vi bør sette inn støtet.
Vestby mener en viktig ting er den mediamixen de velger. –Det å annonsere i forskjellige kanaler i forhold til hvilke kunder vi ønsker å nå. For eksempel så kommer reklame rettet mot ungdom mer og mer til å gå via SMS. -Hvor store beløp vi bruker på reklame varierer sentrene i mellom og fra år til år, men det er store ressurser, legger Halgunset til.
-Kommer dere til å inngå noe samarbeid?
-Jeg ansatte ham i Ski Næringsråd, så han kjenner jeg litt for godt, smiler Vestby. Men nei, vi samarbeider ikke.
-Og det går på person! fleiper Halgunset. Så ler de godt igjen. -Det er ikke så rart at vi ikke samarbeider, fortsetter han.Vi spiller samme spill, kjenner reglene og er konkurrenter. Men vi har en god tone, som du sikkert har merket.

Legger kronene i egen kasse
-Dere handler kanskje litt i Sverige selv fra tid til annen?
-Nei, jeg handler kun på Vinterbro, svarer Halgunset kjapt.
-Jeg og! sier Vestby.
-På Vinterbro?
-Nei-nei, på mitt eget senter!
De er enige om at å handle på eget senter har med signaleffekt og lojalitet å gjøre, og at det er viktig at sjefen går foran med et godt eksempel.
Ski Storsenter og Vinterbro Senter går så det suser. Det er tydelig at Vestby og Halgunset har grepet om sine respektive sentere. Det som er sikkert er at de vil få en stadig større konkurranse, men også en spennende fremtid. Og hvis ikke nisseluene glir ned over øynene på dem i løpet av julehandelen, så er sjansene gode for at en sterk og lystig klang av jingle-bells blir å h

øre fra deres respektive kassaaparater.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     

 

 

 

Ansvarlig utgiver: Ski Papirindustri AS