FollAvis SN

 

 

 

Teks: Frode Grefsgård

19 års suksess i ”gågata”

Da Ski Storsenteret ble en realitet for 11 år siden, flyttet flere av forretningene fra Idrettsveien inn i senteret. Hos mange av de forretningsdrivende som ikke hadde anledning eller økonomi til å flytte, rådet i en lang periode en viss dommedagsstemning. Økonomi eller anledning var ikke noe stort problem i PMs tilfelle. Butikken i Løkkegården var veldrevet og hadde et solid grunnlag i trofaste kunder. Ledelsen i PM gjorde derfor som Ole Brumm og sa ja takk til begge deler. I ettertid har dette vist seg å være et klokt valg.

Butikksjef Synøve Heggen bekrefter at butikken fortsatt går strykende på tross av at du finner akkurat de samme plaggene hos PM i Stor­senteret:
- Butikkenes beliggenhet gir oss en god spredning i målgruppen. Her i gågata har vi et solid og stabilt kundegrunnlag av voksne kvinner.
Lokalene er lyse og luftige med vinduer ut mot gågata og torget. Inngang fra 2 sider øker tilgjengeligheten. Utvalget virker omfattende og variert. Her kan shoppingfrelste Ski-damer fint slå i hjel en halvtime eller to. Butikken er også utstyrt med en bekvem sittegruppe hvor en eventuell bedre halvdel kan hvile seg mellom slagene med lødig lesestoff.

1
Butikksjef Synøve Heggen viser litt
av høstens nyheter i ”pentøy”.
2
Pm er sentralt plassert med fasade både med innganger fra torget og fra gågata.

Over 130 års historie
Historien bak navnet på butikkene, og kjeden, som nå teller 22 butikker landet rundt, er gammel og går tilbake til 1875 og etableringen av P.M Engebretsen konfeksjon i Christiania.
Firmaet ble kjøpt opp av Snorre Mørck AS fra Hønefoss i 1988. De drev forretning med dameklær, med gode resultater. Etter kjøpet av PM Engebretsens 2 butikker, en i Ski og en i Lillestrøm, var prosessen i gang. Bedriften drives og eies fortsatt av familien Mørck og hele kolleksjonene blir designet ved hovedkontoret i Hønefoss. Her arbeider 2 designere. Navnet i dag er Pm Personlig mote.
- Vi selger moderne og raffinerte klær, og da vi selv designer modellene, og styrer produksjonen, kan vi levere en kvalitet som er høyere enn prisen tilsier, forklarer Synøve.
- Motebildet skifter stadig raskere, hvordan følger dere opp dette?
- Vi sørger for fortløpende oppdatering med nyheter, og for at vi alltid har de mest etterspurte modellene tilgjengelig. Mangler vi en størrelse, eller kanskje en variant av en modell, nyter vi fordelen av Pm- butikken i Ski storsenter og vice versa. Det er en stor fordel å kunne hjelpe kunden der og da. Ellers får vi levering av suppleringsordre hver dag fra hovedlageret.
- Når vi nevner avdelingen i Ski storsenter, er det noen avvik i sortimentet i forhold til i denne butikken?
- Sortimentet er 100% likt, forsikrer Synøve.

Butikksjef med lang fartstid i bransjen
Synøve har bare vært ansatt i Ski butikken i ca. 1 år. Tidligere var hun et par år i en av Pm`s butikker i Oslo. Ellers har hun arbeidet med klær stort sett i hele sitt voksne liv. Så når hun forteller oss at PM er godt sted å arbeide, er det basert på solid erfaring.
- Hvor mange ansatte må til for å håndtere en såpass stor omsetning som dere har her?
- Ikke så mange. Vi er to personer på heltid og 2 som jobber deltid, - det blir til tider travelt nok, smiler Synøve.
Hun forteller at hun hver dag mottar oversikter som viser hver av de 22 butikkenes omsetning, slik at hun hele tiden vet hvordan Ski- butikken ligger an salgsmessig, i forhold til de andre.
- Vi har en løpende premiering av den beste butikken hver uke. Dette er basert på salg i forhold til hver enkelt butikks budsjett. Premien er en hyggelig blomsterbukett, forteller hun.
- Hvordan holder dere produktkunnskapen oppdatert?
- Hovedkontoret sender oss hele tiden orienteringer om hva som skjer i motebildet og om nye modeller som er på gang. Vi deltar også på messer innenlands.
Om ikke lenge skal Ski kommune starte arbeidet med den nye ”vannparken” på torget og vi lurer på hva hun tror dette vil bety for omsetningen?
- Jeg håper jo at kundene vil være trofaste og finne fram, selv om mesteparten av parkeringsplassene må vike for gravemaskinene på plassen rett utenfor her. Og vi har jo heldigvis inngangen i gågata, den blir ikke berørt av arbeidene.
Det er jo i slike sammenhenger en god butikk viser sin styrke, og vi tror det er slik at fornøyde kunder alltid finner fram, på tross av foreløpige hindringer, avslutter butikksjefen.

 

 

 

 

 

 


skibyn

Ansvarlig utgiver: Ski Papirindustri AS