FollAvis SN

  Nyttige linker

 :: Ski kinosenter

 :: MTV

 :: Puls

 :: Lånekassen

 :: Elevorganisasjonen

 :: Skolenettet

TIDLIGERE SAKER:

Russefeiring for alle penga

 

I denne Ungdom

Oppegård VGS: Daniel Mood Haugom

DIN BESTILLING ER BARE...
"ett klikk unna!

Dette slagordet går igjen over overalt i det
stadig voksende markedet på Internett. Dersom du legger igjen fødselsnummer og kredittkortnummeret ditt, er varen er din
innen få dager. Mange har liten tiltro til denne typen fjernhandel, men er det virkelig så farlig som mange av oss tror?

Skepsisen rundt det å kjøpe varer på Internett er nemlig ikke så sterk nå som den var for noen år tilbake. Netthandel er et begrep de fleste har gjort seg kjent med de siste årene, og flere og flere prøver ut denne formen når de skal kjøpe noe. De fleste store butikkjedene har nettbutikker, der varene ofte kan være billigere enn i de stasjonære butikkene. Det kan likevel være lurt å være obs når du ser en billigere vare på nett. Før du kjøper bør du regne med litt ekstra kostnader. Du må ofte ut med litt under hudrelappen i ekspedisjonsgebyr, en god del i frakt avhengig av varens vekt og eventuelle tollavgifter som er i underkant av 10% av varens verdi. Toll er ikke lenger så vanlig, da vi har avtaler gjennom organisasjoner som EU og WTO som regulerer dette.
Stort sett er vareutvalget større på nettet enn i butikken i gata, og mange opererer med egne Internett priser på en del varer for å lokke oss til å kjøpe varen. En del bedrifter selger også varene sine kun via Internett, slik som for eksempel Dell og Komplett. Det er egentlig ingen grunn til å være skeptisk til å handle på nettet, men det krever god oppmerksomhet av deg som kjøper og det skal heller ikke legges skjul på at det foregår en del svindel på dette enorme markedet.

Eksplosiv økning
På omlag et halvt år i fjor handlet nærmere 2 650 000 personer i Norge over Internett, og vi dro Visa-kortet for godt over 3 milliarder kroner. Halvparten av de som handlet bestilte fra utlandet. Reiser og ulike billetter er det som lå og som fremdeles ligger øverst på lista blant handleglade nordmenn. Det har vært en eksplosiv økning av kjøpere som prøver seg på nettet. Det er ingen grunn til å tro at den tendensen vil endre seg med det første, selv om det trolig vil flate ut etter hvert. Vi
handler for stadig høyere beløp, og vareutvalget blir større og større. Kvinner var i starten ikke like ivrige på netthandel som menn, men de siste par årene har kvinnene faktisk tatt igjen mennene, ettersom produktutvalget har endret seg. Det er også flere og flere unge mellom 13 og 19 år som handler på nettet. Det finnes nemlig ingen aldersgrenser, selv om enkelte butikker helst vil slippe kunder under 18 år. Postoppkrav er riktignok eneste måte å få varen på når man er under 18 år, noe som gjør det vanskelig å handle fra utlandet da det er mest vanlig å betale varen på forhånd. Mange løser dette ved å låne foreldres kredittkort og sparer med dette en del kroner, men da er det greit å ha spurt på forhånd.

Slapp julehandel
Julehandelen i år ble for mange en enkel affære. Med kroppen godt plassert i sofakroken og pc-en på fanget er det ingen sak å gjennomføre juleinnkjøpene, og det er en grei måte å lure seg unna den hektiske innspurten på
kjøpesentrene. Du trenger ikke stå i timelange køer, og du kan få den riktige julestemningen hjemme i stua. Servicen er upåklagelig og tilbudene mange, og dersom du kommer over et tilbud som er for godt til å være sant, ja da er det trolig det. Når du som kunde skal gjennomføre en bestilling, er det viktig å holde konsentrasjonen oppe og ikke la deg rive med i mylderet av fantastiske tilbud og forlokkende produkter. Det er fremdeles noen der ute som ønsker å lure deg, og da er det greit å være ekstra påpasselig. Før du bekrefter din bestilling bør du ha sørget for å ha lest villkårene til den aktuelle butikken og det kan være greit å gjøre seg kjent med de generelle rettighetene du har ved netthandling.


Handler du på nettet?
2


Opplysninger du har krav på:

  • Selgerens navn, adresse, e-post og telefonnummer. Dersom dette ikke står bør du ikke bruke denne siden.
  • Angreretten. Selger skal opplyse om hvilke rettigheter du har ved retur/reklamasjon
  • De viktigste egenskapene ved produktet. Dersom dette ikke står kan du spørre selger.
  • Servicevilkår og garantier.
  • Totale kostnader, iberegnet leveransekostnader, mva og eventuelle tollavgifter som måtte tilkomme.
  • Hvilke vilkår som gjelder ved avbestilling.
  • Se til at du har et oppdatert anti-virusprogram installert på pc-en din. Mange nettbutikker er plaget av virus.
  • Sørg for at brannmuren er aktivert, for å stenge hackere utenfor.
  • Dersom et tilbud er for godt til å være sant, er det nok det. Ikke la deg lure av tilbud med alt for mange betingelser.
  • Les nettbutikkens villkår og ”privacy policy” før du handler. Det er viktig å gjøre seg kjent med hva du som kunde skal oppgi av personlig data, og om hvilke rettigheter du har under og etter kjøpet. Gjør deg også kjent med angreretten og hvor du skal henvende deg ved reklamasjon
  • Vær også klar over hvilket fraktfirma butikken bruker, om du kan betale på oppkrav, og sjekk leveringskostnadene før du bestiller. En del butikker opererer med ekspedisjonsgebyr, noe som blir en ekstra kostnad.
  • Ved forskuddsbetaling bør du være ekstra oppmerksom. Nettstedet skal være seriøst og sikkert, og dette kan du sjekke ved å se om det et symbol nederst i nettleseren. Det er enten en hengelås eller en nøkkel.
  • Undersøk flere enn en nettbutikk før du handler. Det finnes et hundretalls nettbutikker i Norge, og prisene varierer voldsomt. Ikke stol på de ferdige prisguidene som ligger på nett, sjekk selv i tillegg.
  • Det kan også være lurt, hvis mulig, å undersøke prisene på varen du skal kjøpe i selve butikken. Det kan godt hende at det er vel så enklelt å handle der.
  • På ulike forumer på nett skriver folk om sine egne erfaringer med ulike nettbutikker. Dette kan være greit å ha kikket på, selv om det som oftest er de med negative erfaringer som poster sine innlegg.
   

 

 

Ansvarlig utgiver: Ski Papirindustri AS